Arī lauku skolā bērniem nodrošina konkurētspējīgu izaugsmi 25.07.2015


Kamēr daļa skolēnu vasaras brīvlaikā prāto, kā to saturīgāk
pavadīt, Laucienes pamatskolā aktīvākie papildina zināšanas un
prasmes tehniskajā jaunradē. Pateicoties matemātikas un
informātikas skolotājas Evijas Ozolas iniciatīvai, 20 bērni un
jaunieši šonedēļ guva priekšstatu par dažādiem mehānismiem, paši
tos meistarojot no specializētajiem Lego konstruktoriem.
Viens no ikdienā bieži dzirdētajiem saukļiem «Pasaule pieprasa
tehniskos prātus» arvien biežāk dzirdams arī laukos. Tādēļ vecāki,
kuri ir ieinteresēti bērnu attīstībā un izaugsmē, bieži vien
izvēlas savas atvases skolot pilsētās, uzskatot, ka laukos bērniem
nav iespējams pilnveidot zināšanas. Laucienē šo stereotipu cenšas
lauzt, piedāvājot darboties ar Lego konstruktoriem.
Pavasarī, viesojoties seminārā Valmieras sākumskolā, Laucienes
pamatskolas matemātikas un informātikas skolotāja Evija Ozola pirmo
reizi pamanīja specializētos Lego konstruktorus. Tad radās doma, ka
tādi nepieciešami arī Laucienes skolēniem. Skolotāja teic, ka
pirmie roboti pamatskolā jau bijuši iepriekš, taču tie ir krietni
vien sarežģītāki, jo darbojas pēc iepriekš ieprogrammētas
programmas. «Lielie puikas programmēja un darbojās, bet mazie
bērni ieinteresēti tikai vēroja. Diemžēl viņiem tie vēl ir par
sarežģītu!» skaidro E. Ozola.
Ieguvusi skolas vadības atbalstu, E. Ozola kopā ar radošo
komandu — kolēģi Ivetu Balodi un Laucienes brīvā laika pavadīšanas
centra vadītāju Luīzi Ūrmani — uzrakstīja projekta pieteikumu
«Talsu novada fonda» izsludinātajā projektu pieteikumu konkursā
«Savu vidi veidojam paši». To atbalstīja, un par iegūto projekta
finansējumu — 484,86 eiro un skolas sniegto 400 eiro
līdzfinansējumu — laucienieki iegādājušies piecus konstruktora
komplektus.
Visu nedēļu 20 bērni un jaunieši, darbojoties pa pāriem, būvē
dažādus vienkāršus un arī sarežģītākus mehānismus, kā automašīnas
un pat ejošu suni, kurš mirkšķina acis. «Sākumā meistarojām
elementārus mehānismus, kā sviru un knaibles, bet pēc tam jau
būvējām sarežģītākus, kā brīvgaitas un motorizētas mašīnas. Procesa
gaitā katrs bērns mācās un apjauš, kāpēc mašīna var pabraukt pret
kalnu, kāpēc nevar, kāda lieluma riteņi ir vispiemērotākie,
tādējādi apgūstot arī fizikas pamatus,» skaidro skolotāja. Otrā
stāva gaiteņa grīda ir nolīmēta ar papīra sloksnītēm, jo bērni ne
tikai būvē dažādas ierīces, bet arī izmēģina tās praksē. «Mērām un
atzīmējam, cik tālu katra mašīna spēj pārvietoties. Notiek ne tikai
konstruēšana, bet arī izpēte. Procesā veiktos novērojumus bērni
pieraksta darba burtnīcās,» uzsver E. Ozola.
Šonedēļ, no pirmdienas līdz pat piektdienai, no deviņiem rītā līdz
četriem pēcpusdienā darbojas divas grupas. Rīta pusē strādā bērni
no sešu līdz deviņu gadu vecumam, bet pēcpusdienā — no deviņiem
līdz 12 gadiem. Bērni un jaunieši ir ne tikai no Laucienes, bet arī
no Talsiem un Pastendes. Iespēju attīstīt savas zināšanas un
prasmes piedāvāts izmantot arī tādiem bērniem, kuru vēcāki nevar
atļauties dārgas nometnes un ekskursijas.
Līdztekus zināšanām bērni mācās sadarboties cits ar citu. Daži
atzīst, ka tas nav viegli, jo sanākot arī uzskatu nesaderība.
«Dažbrīd zināšanas, iespējams, pat nedaudz paliek otrā plānā, jo
jāmācās pacietība un sadarbība. Bērnos ir sacensības gars, taču
cenšamies būt pieklājīgi un neaizvainot cits citu,» stāsta
skolotāja Evija. Viņa teic, ka konstruktorus un metodisko materiālu
saņēmusi jau maijā. Tad bija jāveic tulkošana, lai izveidotu ne
tikai metodisko materiālu skolotājiem, bet arī darba burtnīcas
bērniem. Vēlās vakara un nakts stundās viņa darbojusies ar
konstruktoriem, lai uzmeistarotu visus mehānismus pati. Talkā
nākusi septiņus gadus vecā meita Agneta, kas šonedēļ cītīgi
darbojas kopā ar citiem. «Bērni ir spiesti saprast elementāras
lietas, piemēram, ka lielai mašīnai nedrīkst uzmontēt mazus riteņus
vai otrādi; mehānisms nedarbosies, ja nebūs zobrata. Nerādu
priekšā, bet lieku pašam izdomāt un secināt,» atzīst
E. Ozola.
Bērni radošajai darbošanās nedēļai pieteikušies dienas laikā.
Gribētāju bija vairāk, nekā iespēju, jo konstruktori ir tikai
pieci. Paula Estere Pluģe no Laucienes atzīst, ka brīvlaikā kļuvis
garlaicīgi, tāpēc nolēmusi piedalīties. Meitene teic, ka nedēļas
laikā uzkrātās zināšanas, visticamāk, viņai noderēs arī turpmāk.
Paula Estere mums demonstrē uzmeistaroto suni, kurš pārvietojas un
mirkšķina acis. «To uztaisīju aptuveni stundas laikā. Bija
sarežģīti! Pamatā ir baterija, kura savienota ar Lego klucīšiem un
citām detaļām. Konstruējot es skatījos grāmatiņā, kur vizuāli pa
soļiem attēlota katra darbība. Man sanāca ar pirmo reizi, jo ļoti
centos,» uzsver meitene.
Pēc neilga laika savu gatavoto suni robotu skolotājai steidz
atrādīt arī Kristers Zemītis un Ričards Dambergs. Kopā ar skolotāju
abi nospriež, ka kaut kas īsti vēl nedarbojas, tāpēc zēni steidz
kļūmi labot. Katras grupas nodarbībai atvēlētās trīs stundas paiet
nemanot, tāpēc ir zēni, kas ierodas jau no rīta, bet mājās dodas
tikai vēlā pēcpusdienā. Ralfs Jānis Širmans kopā ar draugu Filipu
Cimermani brauc no Talsiem. Puiši skaidro, ka viņiem tehniskās
lietas patīk, taču Talsos šādas iespējas nav. Sākotnēji puiši
strādājuši ar Lego konstruktoru, bet vēlāk skolotāja piedāvājusi
jau sarežģītos robotus, kurus vada, veicot programmēšanu datorā.
Lielie roboti ātrāk no vietas neizkustas, kamēr nav ievadīta
speciāla programma. «Esmu ieprogrammējis, ka tas var cīnīties sumo
cīņās, atskaņot melodijas un braukt pa apli,» skaidro Filips
Viljams. Viņa draugs Ralfs Jānis atklāj, ka savu nākotni saista ar
datorzinātnēm, tāpēc šonedēļ iegūtās zināšanas, laika gaitā
papildinātas, visticamāk noderēs arī turpmāk.
Šodien, pēdējā nodarbību dienā, skolotāja iecerējusi improvizāciju
— katrs varēs būvēt, ko vēlas. Radošajai komandai jau prātā nākamās
ieceres, kuras viņi vēl neatklāj, taču skolotāja cer, ka rudenī
zināšanas būs iespējams nodot gan kolēģiem, gan arī citiem
skolēniem robotikas un Lego mehānikas pulciņos.
«Mani kaitina mūsdienu bērnu nemākulība un uztrauc, kādā sabiedrībā
dzīvos mana meita un dēls. Strādājot un skolēniem piedāvājot apgūt
dažādas mūsdienu tehnoloģijas, vēlos pierādīt, ka arī lauku skolā
spēj nodrošināt konkurētspējīgu zināšanu līmeni!» ir pārliecināta
Evija Ozola.
Lai ielogotos sistēmā, izmanto kādu no sociālajām pasēm: