Rakstu arhīvs
 
Decembris 2012
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Janvāris 2013
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Februāris 2013
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 1 2 3
Marts 2013
25 26 27 28 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Aprīlis 2013
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Maijs 2013
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Jūnijs 2013
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Jūlijs 2013
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Augusts 2013
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Septembris 2013
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6
Oktobris 2013
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Novembris 2013
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
Decembris 2013
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Janvāris 2014
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Februāris 2014
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 1 2
Marts 2014
24 25 26 27 28 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Aprīlis 2014
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4
Maijs 2014
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Jūnijs 2014
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6
Jūlijs 2014
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Augusts 2014
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Septembris 2014
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Oktobris 2014
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Novembris 2014
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Decembris 2014
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Janvāris 2015
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Februāris 2015
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 1
Marts 2015
23 24 25 26 27 28 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Aprīlis 2015
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3
Maijs 2015
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Jūnijs 2015
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Jūlijs 2015
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Augusts 2015
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Septembris 2015
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4
Oktobris 2015
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Novembris 2015
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6
Decembris 2015
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Janvāris 2016
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Februāris 2016
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 1 2 3 4 5 6
Marts 2016
29 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Aprīlis 2016
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
Maijs 2016
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Jūnijs 2016
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3
Jūlijs 2016
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Augusts 2016
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Septembris 2016
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2
Oktobris 2016
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Novembris 2016
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4
Decembris 2016
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Janvāris 2017
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Februāris 2017
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 1 2 3 4 5
Marts 2017
27 28 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Aprīlis 2017
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Maijs 2017
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Jūnijs 2017
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2
Jūlijs 2017
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Augusts 2017
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Septembris 2017
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
Oktobris 2017
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Novembris 2017
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3
Decembris 2017
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Janvāris 2018
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Februāris 2018
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 1 2 3 4
Marts 2018
26 27 28 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Aprīlis 2018
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6
Maijs 2018
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Jūnijs 2018
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
Jūlijs 2018
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Augusts 2018
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Septembris 2018
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Oktobris 2018
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Novembris 2018
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2
Decembris 2018
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Janvāris 2019
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Februāris 2019
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 1 2 3
Marts 2019
25 26 27 28 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Aprīlis 2019
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Maijs 2019
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Jūnijs 2019
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Jūlijs 2019
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Augusts 2019
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Septembris 2019
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6
Oktobris 2019
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Novembris 2019
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
Decembris 2019
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Janvāris 2020
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Februāris 2020
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 1
Marts 2020
24 25 26 27 28 29 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Aprīlis 2020
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3
Maijs 2020
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Jūnijs 2020
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Jūlijs 2020
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Augusts 2020
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Septembris 2020
 
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4
Viedoklis

Vai gaidāt Latvijas simtgades svētku?



Lai balsotu, jāielogojas sistēmā!
Pēdējās galerijas
Biežākie atslēgvārdi

Iekļaujošā izglītība jeb Dažādība mēdz būt ļoti dažāda 30.10.2015

Elīna Lāce
elina@talsuvestis.lv
63291188

Talsu, Dundagas, Mērsraga un Rojas novada izglītības iestāžu pedagogu konferencē «Kompetenču pieejā balstīts vispārējās izglītības saturs. Talsu novada pedagogu labās prakses piemēri», kas 27. oktobrī notika Talsu 2. vidusskolā, daļa laika tika veltīta pārdomām par iekļaujošo izglītību.
Par to, kas ir iekļaujošā izglītība, runāja Valsts izglītības satura centra speciālās izglītības nodaļas vadītāja Mudīte Reigase. «Viens no kompetenču pieejā balstīta mācību satura mērķiem ir ieviest iekļaujošās izglītības principus visā izglītības procesā. Domāju, neviens no jums, kas strādā skolā, neapšaubīs manus vārdus par to, ka bērnu ar speciālām vajadzībām kļūst arvien vairāk,» viņa sacīja.
Daudzviet pasaulē esot veikti pētījumi par to, kāpēc tas tā ir. Vairāki iemesli minēti Dānijā veiktajā pētījumā. Viens no tiem — ļoti attīstījušās diagnosticējošās metodes, kas ļauj noteikt, kāpēc bērns uzvedas tā vai citādi. Vēl — aizvien biežāk un vairāk lietojam neveselīgu uzturu, bet bērna attīstībā taču tik būtisks ir pilnvērtīgs uzturs. «Ja mēs no mazotnes bērnam dodam ģenētiski modificētu ēdienu, nevaram paredzēt, kā tas ietekmēs viņa attīstību. Bez tam mēs visi par maz kustamies, izņemot varbūt tos, kuri ir sporta skolotāji, un bērnus, kuri ļoti nopietni trenējas. Šobrīd neredzu, kas notiek stāvlaukumā pie skolas, bet pārsvarā visi uz izglītības iestādēm atbrauc ar automašīnu. Tas nekas, ka varbūt dzīvojat Talsu otrā pusē un jums uz darbu būtu jānāk 20 minūtes. Daudz ērtāk ir atbraukt ar automašīnu, daudz ērtāk ir bērnu ar automašīnu aizvest uz bērnudārzu un vakarā aizbraukt pakaļ, un tā mēs nekustamies, bet sēžam. Pārnākot no darba, mums ir dators, ir televizors… Mūsu bērniem ir mobilie telefoni, tāpēc liela daļa starpbrīdī nevis iziet padauzīties, bet sēž maliņā un spaida telefona pogas.
Pedagoģijas nodarbībās augstskolā esat mācījušies, ka kustības, īpaši roku kustības, maziem bērniem attīsta smadzenes! Ja kustamies, caur plaušām mūsu ķermenim tiek pievadīts vairāk skābekļa, kas bagātina asinis un iedarbojas uz mūsu smadzenēm. Bet mēs sēžam, jo tā ir vieglāk…
Ļoti ir attīstījusies medicīna, ļaujot saglabāt priekšlaicīgi dzimušu bērnu dzīvību. Tomēr neviens bērns, kurš piedzimis, teiksim, 26. grūtniecības nedēļā, nevar izaugt un attīstīties absolūti pilnvērtīgi. Tā nevar notikt! Neviens šīs pasaules inkubators nespēj aizvietot mātes organismu. Saprotu, ka visi, vienalga, kurā mirklī mūsu bērns dzimst, gribam, lai viņš dzīvo un attīstās, cerot uz brīnumu. Diemžēl…» konstatēja lektore.
Modernā laikmeta sekas
Pētījums norāda arī uz modernā dzīvesveida sekām. «Pirms dažiem gadiem sievietēm bija modē iekarināt kaklā mobilo telefonu un nēsāt to pie kuņģa. Vīrieši joprojām telefonu tur uz sirds, aknas vai nieres. Bet elektromagnētiskais lauks taču uz mums visu laiku iedarbojas! Cik daudziem no jums mājās ir mehāniskais modinātājs? O, diviem! Pat četriem no visas auditorijas! Bet pārējie mobilo telefonu, kurā ir modinātājs, noliek pie auss vai zem spilvena, kā mūsu bērni dara, jo pēdējais, ko viņi dienā paveic, — ieskatās mobilajā telefonā, un tas ir arī pirmais, ko viņi dara no rīta. Vēl mēs mēdzam uzlikt telefonu lādēties sev pie galvas un pēc tam sūdzamies, ka nespējam gulēt vai ka galva no rīta sāp…
Ja autobusā aiz manis sēž kāds jaunietis un austiņās klausās mūziku, tad es bieži atpazīstu, ko viņš klausās. Tad jūs saprotat, kas jauniešiem galvā auro! Tas nozīmē, ka pēc desmit gadiem visa mūsu dzīve kļūs skaļāka, jo citādāk viņi vairs nedzirdēs, ko sakām. Viņiem vajadzēs, lai mēs visi ļoti skaļi runājam.
Ir daudz un dažādu lietu, ko ikdienā lietojam, bet neviens pasaulē no agras bērnības līdz sirmam vecumam vēl ar šīm lietām nav nodzīvojis, tāpēc neviens nezina, kā tās ietekmē cilvēkus. Kā ģenētiski modificētā pārtika ietekmēs cilvēku augšanu, nobriešanu — kādi cilvēki būs pēc laika?» aizdomāties aicināja M. Reigase.
Visai izglītībai jābūt iekļaujošai
Viņa atgādināja: «Jums, skolotājiem, jāsaprot, ka iekļaušana attiecas uz visiem bērniem, nevis tikai uz tiem, kam ir speciālās vajadzības! Jūs esat atbildīgi ne tikai par bērniem ar speciālām vajadzībām, par kuriem rūpes varat nodot speciālajam pedagogam, logopēdam vai skolotāja asistentam. Jums jābūt atbildīgiem par visiem skolēniem! Runa ir par dažādību, kas nenozīmē tikai speciālās vajadzības. Dažādība arī mēdz būt ļoti dažāda! Mēs katrs esam citādāks, uztveram lietas citādāk. Nevarat cerēt, ka jūs klasē, vienā veidā stāstot un skaidrojot vielu, tiksiet saprasti vienādi.
Kādreiz skolotājiem kursos saku — pamēģiniet savu balsi ierakstīt mobilajā telefonā un paklausīties, vai paši saprastu, ko esat gribējuši pateikt! Ne tikai bērni ar speciālām vajadzībām būs dažādi, bet arī tie, kuriem nav nekādu speciālo vajadzību, atšķirsies cits no cita! Jums jāņem vērā realitāte: klases vide, skolēni, viņu vecāki, intereses. Diemžēl realitāte ir arī tā, ka pēc semināriem, kursiem, konferencēm, kurās esam piekrītoši mājuši ar galvu, atgriežamies klasē un to visu aizmirstam un neizmantojam.»
M. Reigase neslēpa, ka iekļaujošā izglītība no pedagoga prasa lielāku sagatavošanos. «Nesen kāds Lielbritānijas kolēģis teica, ka iekļaujoša izglītība nav domāta slinkiem skolotājiem. Tā nav tiem skolotājiem, kuri vienā mācību priekšmetā vairākus gadus strādā ar vienu un to pašu mācību grāmatu un māca vairākas klases, gadu no gada izmantojot vienus un tos pašus materiālus. Iekļaujošajai izglītībai vajadzīga mazliet lielāka sagatavošanās. Ja runājam par vērtībām, vajadzīga pārliecība, ka ikviens bērns ir tā vērts, lai viņa dēļ paietu to lieko soli un viņam veltītu to lieko minūti! Tas ir pats būtiskākais — liekais solis un liekā minūte, jo katrs no mums ir tā vērts! Tāpēc visai izglītībai jābūt iekļaujošai. Ir tikai vispārējā un speciālā izglītība, nevis vēl trešā mistiskā izglītības forma — iekļaujošā izglītība,» atgādināja lektore.
Taisnīgums pret vienlīdzību
Starptautiskās biedrības «Par kvalitatīvu izglītību» nosaukto mācīšanas pamatprincipu vidū atrodams atgādinājums, ka ir svarīgi vērtēt bērna ieguldīto darbu. «Es, piemēram, nekad nebūšu laba dziedātāja. Lai kā censtos, varu vien klusītēm piebalsot, kad citi dzied. Tāpat tie, kuriem nav dotību, nekad neuzzīmēs tā, kā tie, kuriem ir talants. Bet ir jāvērtē ieguldītais darbs. Matemātikā viens uzdevumu izrēķinās piecās minūtēs, citam tas prasīs stundu. Kurš labo atzīmi būs pelnījis vairāk?» jautāja M. Reigase. Viņa pamanījusi, ka izglītībā tiek ieguldīts ļoti daudz materiālu līdzekļu, lai gan esot taču skaidrs, ka skolēnu sasniegumi nav atkarīgi no ieguldīto līdzekļu daudzuma.
Lektore rosināja domāt arī par atšķirību starp vienlīdzību un taisnīgumu. «Kad bērna, kuram ir speciālas vajadzības, vecāki atnāk uz skolu un saka: «Mēs gribam, lai pret mūsu bērnu izturas tāpat kā pret citiem!», jūs domājat, ka tas ir pareizi? Ja pret viņu izturēsies vienlīdzīgi, viņam skolā īpaši labi neveiksies. Kas tad ir vienlīdzība? Futbola laukumam apkārt ir sēta. Ir trīs dažāda auguma bērni. Ja visiem iedodam vienādu kasti, uz kuras pakāpties, viens no viņiem sētai pāri redz ļoti labi, otrs arī var tai pāri saredzēt, bet trešajam ar vienu kasti ir krietni par maz. Bet tas ir vienlīdzīgi — visiem vienādi, visiem viens un tas pats! Taču, ja garākajam neiedosim kasti, jo viņš tāpat redz pāri sētai, otram iedosim vienu, bet trešajam, kurš citādi vispār neko neredz pāri, iedosim divas kastes, tad arī viņš redzēs, kas uz laukuma notiek. Tāpat katrā no jūsu klasēm ir bērni, kuri ir galvas tiesu pārāki par citiem; ir tie, kuri atbilst klases normai, bet būs arī tādi, kuri zināšanās ir krietni zemāk un kuriem vajadzēs vairāk atbalsta, lai tiktu līdzi pārējiem,» viņa atgādināja.
«Tie esat jūs, kolēģi, kas iekļaujošo izglītību var padarīt par realitāti! Tie esat jūs, kuri var šiem skolēniem, kam nepieciešams lielāks atbalsts izglītības procesā, nodrošināt veiksmi skolā. Un tie esat jūs, kuriem viņi pēc tam dzīvē būs pateicīgi — par lieko soli un minūti, ko veltījāt, lai palīdzētu viņiem,» noslēgumā iedvesmoja M. Reigase.

 

Talsu sākumskolas direktore Raimonda Belicka konferencē iepazīstināja ar viņas vadītās iestādes pieredzi, praktizējot iekļaujošo izglītību.
Talsu sākumskola īsteno četras izglītības programmas, tostarp programmu izglītojamajiem ar mācīšanās traucējumiem, izglītojamajiem ar garīgās attīstības traucējumiem un izglītojamajiem ar garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem smagiem attīstības traucējumiem. 1992. gadā dibinātajā skolā vienmēr mācījušies bērni ar īpašām vajadzībām, taču ilgu laiku viņi izglītojās speciālajās klasēs. No 2002. gada sākusi izglītoties par iekļaujošo izglītību, īstenot projektus, piedalīties kursos, 2010. gadā skolas saime beidzot bija gatava bērnus no speciālajām klasēm iekļaut vispārizglītojošajās klasēs. «Daudz tika runāts par stereotipiem, bija bažas, ko teiks vecāki, kā jutīsies skolēni ar īpašām vajadzībām, vai pārējie skolēni nejutīsies apdalīti,» atzīst R. Belicka.
Šādu soli spert skola uzdrošinājās, jo bija visi pamatnosacījumi: skolā jau mācījās bērni ar īpašām vajadzībām, bija atbalsta personāls (speciālie pedagogi, logopēds, skolotāju palīgi, fizioterapeits, sociālais pedagogs, medicīnas māsa un asistents izglītojamajai personai ar invaliditāti) un visi skolotāji bija izgājuši iekļaujošās izglītības kursus. Direktore gan norādīja uz būtisku aspektu: «Varam sagādāt skolai speciālistus, varam iziet kursus, bet, tikai personālam sadarbojoties, iespējams nodrošināt kvalitatīvu iekļaujošo izglītību.»
Talsu sākumskola lepojas
ar to, ka skolēnu skaits šajā iestādē ik gadu aug, un bērni ar īpašām vajadzībām tam nav šķērslis. Šogad te mācās 15 šādi bērni. Viens no atbalsta veidiem, ko šie bērni saņem, ir individuālie mācību plāni. «Vērojot skolēnus, esam secinājuši, ka ikvienam ir savas spējas. Tieši tāpat ir bērniem ar īpašām vajadzībām. Mēs saskatām viņu spējas un mācību programmu sastādām tā, ka ir mācību priekšmeti, kuros skolēni strādā individuāli ar speciālo pedagogu, un ir tādi, kuros viņi ir spējīgi strādāt klasē. Piemēram, ir skolēni, kuriem ļoti padodas valodu apguve. Meitene ar īpašām vajadzībām svešvalodas apgūst kopā ar pārējo klasi un ir spējīgāka par citiem!» priecājas R. Belicka.
Ļoti svarīga šādā situācijā esot pienākumu sadale, jo ar skolēniem vienā mācību priekšmetā strādā vairāki skolotāji un katram jābūt skaidrībā par to, kas kurā brīdī darāms. Tāpat būtiski esot regulāri rīkot pasākumus, kas skaidrojoši runā par skolēnu dažādību. «Tādus pasākumus ik gadu rīkojam visiem bērniem, jo ir skolēni, kuri pie mums mācās vairākus gadus un šīs lietas saprot, bet pievienojas arī jauni skolēni. Šie pasākumi vajadzīgi ne tikai tāpēc, ka mums ir šie bērni ar īpašām vajadzībām. Domāju, ka tādi pasākumi vajadzīgi katrā skolā, lai izglītotu sabiedrību,» vērtē R. Belicka.
Īpaša pieredze Talsu sākumskolas saimei saistās ar kanisterapijas nodarbībās piedzīvoto. To ietekme bija acīmredzama, piemēram, skolēni ar uzvedības traucējumiem kļuva rāmāki. Tāpat nozīmīga ir dalība mūzikas terapijā.
Runājot par sasniegumiem,
direktore vispirms min to, ka skolēni, pedagogi un vecāki ir pieņēmuši dažādību. «Protams, pedagogu darbs ir sarežģītāks. Arī vecākiem iepriekš bija bažas. Visvairāk bērnu ar īpašām vajadzībām vecāki baidījās, kā pārējie klasesbiedri reaģēs uz viņu atvasi. «Negribam viņus laist lielajā klasē, jo bērni ir nežēlīgi,» viņi teica. Mēs viņus pārliecinājām, lūdzām uzticēties, daudz strādājām ar pārējiem vecākiem. Jāsaka paldies visiem, jo jūtam lielu atbalstu audzināšanas jomā tieši no vecāku puses! Tikuši samazināti šķēršļi mācīšanās procesā visiem skolēniem, ne tikai bērniem ar īpašām vajadzībām. Daudz kur vairs nedalām, ka tas ir tikai bērniem ar īpašām vajadzībām. Kanisterapija bija pieejama visiem, koriģējošā vingrošana ir visiem, logopēdija tāpat.
Ir palielināta skolēnu līdzdalība skolas kultūras, mācību un sabiedriskajā dzīvē. Vai tā būtu pareizi teikt, ka bērni ar īpašām vajadzībām kļūst nemanāmi? Viņi vairs nav tik uzkrītoši. Jāsaka godīgi — ārpus stundām mēs vairs bērnus ar īpašām vajadzībām neizjūtam! Šie bērni pagājušajā gadā piedalījās skolēnu Dziesmu un deju svētkos skolas deju kolektīva un kora sastāvā. Nekas ar viņiem nenotika, ne viņi ģība, ne kas cits atgadījās. Mammu līdzi nevajadzēja, speciālo pedagogu arī ne. Viņi bija kopā ar saviem draugiem un atgriezās sveiki un veseli. Viņi ir iekļāvušies!» apliecināja R. Belicka.

Pievienotie attēli
Atslēgvārdi
Izglītība
Komentāri
Komentēt var tikai reģistrēti lietotāji.
Lai ielogotos sistēmā, izmanto kādu no sociālajām pasēm:
draugiem.lv twitter.com facebook.com
Lietotāja profils
Lai ielogotos sistēmā, izmanto kādu no sociālajām pasēm:
draugiem.lv twitter.com facebook.com
Twitter
----- Account: talsuvestis.lv -----