Lai Dundagas novadu atpazītu Latvijā un pasaulē 23.03.2015


Lielai daļai mūsu puses iedzīvotāju nesagādātu problēmas nosaukt vairākas lietas, ar ko asociējas Dundagas novads. Tomēr, lai to atpazītu citviet Latvijā un pasaulē, vajadzīgs kas īpašs. 19. martā Dundagas pilī varēja iepazīties ar novada jauno tūrisma zīmolu, kas ietver tādas šīs puses bagātības kā mežs, jūra, dzintars un citas vērtības.
Dundagas novada Tūrisma informācijas centra vadītāja
Alanda Pūliņa «Talsu Vēstīm» pastāstīja, ka iecere par novada jauna zīmola veidošanu radusies jau pirms vairākiem gadiem, bet darbs kopā ar grafisko dizaineru uzsākts pirms nepilna gada. Lai gan ar zīmolu interesenti tika iepazīstināti aizvadītajā ceturtdienā, to jau paspējuši novērtēt starptautiskās tūrisma izstādes «Balttour» apmeklētāji, kurus pie novada stenda sagaidīja dāmas košos krekliņos ar jaunajiem simboliem. Iespējams, uz dažādām Latvijas pusēm aizceļojusi arī novada jaunā brošūra, kur tas redzams. Darba zīmola atpazīstamības veicināšanā vēl daudz, taču visi iesaistītie ir apņēmības pilni. «Izjūta, ka esam uz pareizā ceļa. Galvenais — mēs kļūstam stilīgi! Tomēr ar to vien nepietiek. Tas ir jāizmanto, par to jāstāsta,» uzsvēra A. Pūliņa.
Tikšanās laikā tūrisma centra vadītāja un citi novada pārstāvji veltīja labus vārdus zīmola dizaina autoram — grafiskajam dizaineram Ainaram Gaidim. Viņa radītos logo, brošūras, fotogrāfijas un citus darbus pazīst daudzviet Latvijā.
Dizainers atrasts, ņemot vērā ieteikumu pēc sadarbības partnera lūkoties Vidzemes pusē. «Paskatījāmies un ieraudzījām visaptverošu, daudzslāņainu bildi. Sapratām, ka tas ir vīrs, kas pazīst drēbi! Uzrunājām, viņš piekrita pamēģināt sadarboties. Tā kā viņš ir zinošs, nevis mēs viņam stāstījām, bet viņš mūs vedināja saprast, kas mums vajadzīgs. Uzskatām, ka šī procesa rezultātā viņš kļuvis par mūsējo!» sarīkojumā pauda A. Pūliņa. Sadarbība novadniekiem sagādājusi arī ne mazumu jaunu zināšanu.
Ar zīmolu, tā tapšanas gaitu un izmantojumu
iepazīstināja dizaina autors. Izveides nepieciešamību mākslinieks salīdzināja ar vārda došanu bērnam — tas rada identitāti. «Vienkārši sakot: tas ir mūsu vārds. Tas, kādi mēs izskatāmies un ko par mums padomās, kad būsim atvadījušies. Cilvēks šeit atgriezīsies vai ne. Zīmola galvenā funkcija ir pēcgarša, ko veidojam stratēģiski,» viņš uzsvēra. Autors norādīja, ka Dundagas novadam ir paveicies gan ar ģeogrāfisko stāvokli, gan vērtībām, kas šeit veidojušās gadu gaitā, kā arī to popularizēšanu. Atlicis to visu apvienot. «Jums ir vērtības, ko rādīt pasaulei, par ko runāt, ar ko lepoties. Nav jāatrod nekas unikāls, bet tas, kas jums ir, jāpadara par unikālo,» pauda mākslinieks.
A. Gaidis neslēpa, ka viņam kā Ziemeļvidzemes pārstāvim iepriekš šī puse asociējusies vien ar Kolku, Kolkasragu, bāku. Darba laikā nācies piedomāt pie tā, lai kādu no visa novada vērtībām neaizmirstu. Apzinot visas, tapa logo. Tajā atbilstoši lībiešu karoga krāsām vietu atradusi jūra, mežs, liedags, saule vai dzintars. Saskatāma Kolkasraga un novada kontūra. Radīta arī īpaša simbolu kopa, kas apvienojumā ar logo ļaus atpazīt noteiktas novada vietas un sarīkojumus. Vairākus no tiem jau iespējams aplūkot novada brošūrā. Piemēram, Dundagu raksturo zvans; lībiešu krastu var atpazīt pēc laivas; Kolku — pēc bākas; Šlīteri — pēc eglītes. Zīmols gan vēl attīstās, un noteiktām vietām ar laiku tiks piemēroti vēl citi simboli. Pie savējiem tiks arī Sklanduraušu festivāls, Slīteres ceļotāju dienas un citi sarīkojumi.
Zīmols veidots tā, lai allaž būtu iespēja tajos parādīt ko jaunu (autors demonstrēja savu iepriekšējo veikumu, kur bukletā pie jau atpazīstamā novada logo atlicis nomainīt tā krāsu, nelielu zīmējumu vai ko citu, lai tas atkal darbotos). Viņš arī uzsvēra, ka Dundagas novadam, līdzīgi kā citām Latvijas vietām, būtu jāapdomā uz novada simbola bāzes veidots preču logo, par šeit gatavotajām un darinātajām lietām.
Zīmola autors pastāstīja arī par vairākām tā izmantošanas un tehniskajām iespējām.
Viens no zīmola nozīmīgākajiem uzdevumiem —
veicināt tūrisma attīstību, tomēr tas dod iespēju arī vietējiem iedzīvotājiem būt gandarītiem par savu pusi un uzzināt par to ko jaunu.
A. Gaidis ir arī novada jaunās brošūras dizaina autors. Viņš klātesošos mazliet iepazīstināja ar tajā atrodamo. Līdzās trīs valodās (latviešu, lībiešu un angļu) veidotiem aprakstiem tajā iekļautas arī kartes, kas informē gan par novadā atrodamo, gan tā atrašanās vietu Latvijā un Eiropā. Mūsdienās neiztikt bez modernām tehnoloģijām, tādēļ tajā ir arī QR kodi (divdimensiju kodi, ko ar īpašas programmas palīdzību nolasa viedtālruņi, tā ļaujot īpašniekam piekļūt noteiktajai mājaslapai — K. T.).
Novada jaunais zīmols ar laiku iepriecinās cilvēkus arī dažādu suvenīru veidā. Protams, to redzēsim brošūrās, ceļvežos, un ar laiku arī citos novadu un tā pārstāvjus raksturojošās lietās (piemēram, tikšanās apmeklētāji varēja aplūkot vizītkaršu paraugus).
Tikšanās noslēgumā atzinīgus vārdus par jauno zīmolu pauda arī Kolkas pagasta pārvaldes vadītājs Aldis Pinkens un Dundagas novada pašvaldības priekšsēdētājs Gunārs Laicāns, kurš īpaši uzsvēra zīmola nozīmi, jo pēc diviem gadiem Dundagas pagasts svinēs 150. jubileju.
Darbs ar zīmola pilnveidi un tā atpazīstamības veicināšanu vēl ir tikai ceļa sākumā, tomēr tikšanās apliecināja — tas Dundagas novadam ir īstais!
Zīmols: uzņēmuma vai produkta tēls. Tas var būt simbols, vārds, apzīmējums, dizains vai šo elementu kopums. Tēls, kas sabiedrībai saistās ar noteiktām vērtībām.
Lai ielogotos sistēmā, izmanto kādu no sociālajām pasēm: