Rakstu arhīvs
 
Decembris 2012
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Janvāris 2013
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Februāris 2013
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 1 2 3
Marts 2013
25 26 27 28 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Aprīlis 2013
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Maijs 2013
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Jūnijs 2013
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Jūlijs 2013
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Augusts 2013
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Septembris 2013
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6
Oktobris 2013
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Novembris 2013
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
Decembris 2013
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Janvāris 2014
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Februāris 2014
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 1 2
Marts 2014
24 25 26 27 28 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Aprīlis 2014
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4
Maijs 2014
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Jūnijs 2014
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6
Jūlijs 2014
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Augusts 2014
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Septembris 2014
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Oktobris 2014
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Novembris 2014
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Decembris 2014
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Janvāris 2015
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Februāris 2015
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 1
Marts 2015
23 24 25 26 27 28 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Aprīlis 2015
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3
Maijs 2015
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Jūnijs 2015
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Jūlijs 2015
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Augusts 2015
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Septembris 2015
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4
Oktobris 2015
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Novembris 2015
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6
Decembris 2015
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Janvāris 2016
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Februāris 2016
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 1 2 3 4 5 6
Marts 2016
29 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Aprīlis 2016
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
Maijs 2016
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Jūnijs 2016
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3
Jūlijs 2016
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Augusts 2016
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Septembris 2016
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2
Oktobris 2016
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Novembris 2016
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4
Decembris 2016
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Janvāris 2017
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Februāris 2017
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 1 2 3 4 5
Marts 2017
27 28 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Aprīlis 2017
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Maijs 2017
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Jūnijs 2017
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2
Jūlijs 2017
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Augusts 2017
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Septembris 2017
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
Oktobris 2017
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Novembris 2017
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3
Decembris 2017
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Janvāris 2018
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Februāris 2018
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 1 2 3 4
Marts 2018
26 27 28 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Aprīlis 2018
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6
Maijs 2018
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Jūnijs 2018
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
Jūlijs 2018
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Augusts 2018
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Septembris 2018
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Oktobris 2018
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Novembris 2018
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2
Decembris 2018
 
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Viedoklis

Vai gaidāt Latvijas simtgades svētku?



Lai balsotu, jāielogojas sistēmā!
Pēdējās galerijas
Biežākie atslēgvārdi

Mājmācība — kad rezultāts nav atzīme, bet gan tas, ko tu šodien uzzināji 05.01.2018

Elīna Lāce
elina@talsuvestis.lv
63291188

Ziemassvētku laikā vecāku mājās Sabilē ciemojās Ilze Heiza, kura ar vīru Deividu tagad dzīvo Mērilendas štatā, ASV. Heizu bērni neapmeklē izglītības iestādes, viņi tiek skoloti mājās, kā paši joko — «Heizu Akadēmijā», kurā Ilze ir skolotāja, bet Deivids — direktors. Tieši par pieredzi mājmācībā arī tikāmies uz sarunu.
Ilzei un Deividam ir divi bērni: sešgadīgais Pauls un četrgadīgā Estere. Kad tikšanās sākumā paužu pārliecību, ka es nekad nespētu savu bērnu mācīt mājās, Ilze mierīgi atbild: «Es saprotu! Arī pati, aizbraukusi uz Ameriku, Deividam teicu, ka nekādā ziņā nemācīšu bērnus mājās! Tie, kuri to dara, taču visi ir dīvaini! Mamma mājās māca savus bērnus — kas tad tā par mācīšanu?!» viņa smejas par agrāko priekšstatu. Interesanti, ka tā savulaik domājis arī Deivids, lai gan tieši viņš vēlāk ierosinājis bērnus skolot mājmācībā un iedrošinājis Ilzi, ka viņa ar šo uzdevumu lieliski tiks galā. «Kad es augu, mēs zinājām, kuri bērni mācās mājās, tiklīdz viņi ienāca pa durvīm! Viņi visi bija vienādi ģērbti, viņiem mugurā bija mājās šūtas drēbes — 18 gadus vecais jaunietis bija ģērbies tāpat kā divgadīgais bērns! Tas ir traki! Es negribētu, lai mani bērni tā dzīvo!» toreizējās izjūtās dalās Deivids (viņš, protams, sarunai pievienojas angļu valodā, tomēr nevar nepamanīt, ka viņš itin labi saprot arī latviešu valodu un spēj tajā mazliet runāt). Arī šo bērnu sociālās prasmes bijušas ļoti ierobežotas — «patīk», «nepatīk», «jā», «nē» līmenī.
Mainīt viedokli likusi radinieku ģimene, kur mājmācībā izglītotie bērni bijuši ļoti inteliģenti un spējīgi izprast pasauli. «Viņi bija guvuši labāku izglītību, nekā biju redzējis citur. Tas lika sākt domāt, ka varbūt tomēr kādudien…» atceras Deivids. Arī Ilze piekrīt — ar laiku priekšstatu nācies ievērojami mainīt, jo viņa pamanījusi, ka mājmācību saņēmušajiem bērniem zināšanas ir krietni plašākas nekā tiem, kuri mācās skolā.
Amerikā mājmācība ir ļoti izplatīta un arvien vēršas plašumā. Ir dažādi būtiski iemesli izvēlei par labu mājmācībai, tostarp vardarbība skolas vidē, tas, ka nozīmētajās skolās kopā mācās bērni no sociāli ārkārtīgi atšķirīgām ģimenēm, un ir arī risks, ka valsts skolās bērna domāšana jau agrīni tiks ievirzīta nevis tā, lai nāktu viņam par labu, bet — lai būtu izdevīga tiem, kuri ir finansiāli ieguvēji no patērētāju sabiedrības ar ačgārnām vērtībām. «Negribu, lai manam bērnam būtu jācieš no spiediena, kura pamatā patiesībā ir bizness! Es gribu, lai viņš mācās, lai attīstās viņa zinātkāre un lai viņam rodas mērķis dzīvē!» spriež Ilze.
Dažas no priekšrocībām
Uz sarunu līdzi esmu paņēmusi divas mammas, kurām ir praktiska interese par mājmācību, un viņas tūlīt min dažas no bažām, kas saistās ar šo tēmu: vai bērns klausīs mammu kā skolotāju? Vai mājmācība nenozīmē bērna izolēšanu no vienaudžiem? Ilze vispirms atbild uz otro jautājumu, stāstot par kaimiņieni, kura arī sākusi bērnus mācīt mājās, kā pirmo argumentu minot tieši faktu, ka bērniem skolā neizdodas atrast draugus. To ietekmējot, piemēram, situācija, ka starp mācību stundām ir ļoti īsi pārtraukumi, kuros savstarpējās sarunas tiek ierobežotas, bažījoties, ka nesākas kautiņi. «Man viena mamma teica: «Mana meita mācās skolā, bet viņai nav draugu.» Mani bērni neiet skolā, bet viņiem ir draugi!» salīdzina Ilze. Viņa negribot sacīt, ka skolā bērnam nevar būt draugi, tomēr nevajagot iedomāties, ka skolas apmeklēšana garantē plašu draugu pulku. Bez tam, mājmācībā izglītotie bērni jau netiek izolēti no sabiedrības — socializēšanās notiek dažādos pulciņos un rotaļlaukumos.
Bērni ir ļoti dažādi — viens visu paveic ātri, citam vajag vairāk laika, un arī tas runā par labu mājmācībai, kur mamma, pazīstot sava bērna īpatnības, var atļaut viņam strādāt tik ilgi, cik nepieciešams. Ilze secina — skolā, kur klasi veido ap 30 skolēnu plašs pulks, ir viegli tiem, kuru darba temps ir ātrāks, sākt nepamatoti piedēvēt hiperaktivitāti, kaut gan patiesībā, ja mācību stundas dinamika ir bērnam atbilstoša, ir iespējams produktīvi strādāt, dienā paredzēto skološanos paveicot pāris stundās. Mājās iespējams arī sabalansēt laiku starp mācību priekšmetiem, piemēram, matemātikai atvēlot vien 20 minūtes, ja mācību viela bērnam nesagādā nekādas grūtības, bet valodām veltot vairāk nekā stundu.
Mazie inteliģenti
Heizu diena sākas ar pamošanos un brokastīm, kā jau visiem, vienīgi viņus nedzen pulkstenis — neko jau nevar nokavēt! «Pēc brokastīm bērniem jānovāc galds. Vienu dienu viens saslauka drupačas, otru dienu — otrs. Kurš neslauka drupačas, tas novāc paliktnīšus un noslauka galdu. Pēc tam ļauju 10—15 minūtes paspēlēties, atgādinot, ka pēc tam sāksies skola. Dažreiz viņi paspēlējas vien piecas minūtes un paziņo, ka ir gatavi sākt mācīties. Rosinu pirms tam padarīt sevi skaistus, iztīrot zobus un saķemmējot matus, un padarīt istabas skaistas, sakārtojot mantas un saklājot gultas. Zinu, ka Paulam ir jāstrādā! Ja viņš nestrādā, tad viņš strādā ziepes!» pamanījusi Ilze.
Būdama kristiete un mācītāja sieva, mācību dienu viņa ikreiz sāk ar lasījumu no Bībeles, ko bērni uzklausa, zīmējot vai darbojoties ar plastilīnu. Zinot, ka Šarlotes Meisones metodika paredz no sešu gadu vecuma bērnu apmācībā iekļaut atstāstījumu, Ilze, uzdodot uzvedinošus jautājumus, lūdz atstāstīt dzirdēto (interesanti, ka mazajai Esterei tas sokas pat vieglāk nekā Paulam).
Ilzes teiktais par mākslas un mūzikas stundās apgūto vielu pārsteidz — mākslas nodarbībās bērni nesen apguvuši Vinsenta van Goga biogrāfiju un pētījuši viņa darbus. «Iegājām muzejā, un Pauls iesaucās: «Re, kur van Goga «Saulespuķes»!»» Ilze stāsta. Kad atzīstam, ka mums prātā neienāktu 1. klasē ķerties pie tik augstiem plauktiem, viņa mierina, ka to nav izgudrojusi pati, bet gan atkal sekojusi Šarlotes Meisones ieteikumiem.
«Ja nav māksla, tad ir mūzika — pašlaik mācāmies par Edvardu Grīgu!» Ilze smejas, atkal ieraugot mūsu pārsteigtās sejas. Bērni klausoties mūziku no «Pēra Ginta» un ar sajūsmu iztēlojoties, piemēram, Kalnu karaļa alu. Protams, tāpat kā van Goga gleznu, nu viņi spēj atpazīt arī E. Grīga radīto mūziku. «Man ir mūzikas skolas izglītība, tāpēc mācu Paulam arī klavierspēli,» piebilst Ilze.
Aizrautība un progresa svinēšana
Paula stiprā puse esot loģika un matemātika, bet viņš nelabprāt lasot, tāpēc lasīšanu nākas veicināt, izmantojot nodarbes, kas dēlam ir tīkamas, piemēram, uz papīra sarakstītas zilbes izvietojot uz grīdas un ļaujot lēkāt no lapas uz lapu, lai veidotos mammas nosauktie vārdi. «Skola var priecāties par progresu, ja ir sasniegts noteikts līmenis, bet es varu svinēt progresu, pat ja sperts vien mazs solītis uz priekšu! Mācību priekšmetos, kuros Paulam viss raiti veicas, varu iet uz priekšu vēl raitāk, ņemot vērā arī viņa intereses. Paulam ļoti patīk «Zvaigžņu kari». Tas bija labs iemesls, lai sāktu viņu iepazīstināt ar astronomiju, un dēls ir tādā sajūsmā! Apgūstam planētas, zvaigznes, lasām grāmatas par sauli, iepazīstam laika joslas, debespuses un to noteikšanu dabā. Ja bērnam ir interese, tā jāizmanto! Negaidīšu, kad viņš paaugsies.
Ir tik dažādas metodikas, vajag tikai sekot bērna vajadzībām! Nē, es neļauju bērniem visu laiku darīt tikai to, ko viņi grib, bet skatos, pie kā mums šobrīd vajag sevišķi piestrādāt un ko vērts mācīties papildus, jo bērnam ir par to izteikta interese. To atstāju mācību procesa beigām, zinot, ka tas tiks uzņemts ar sajūsmu,» atklāj Ilze.
Lai arī sešgadniekam dienā paredzēto mācību vielu varot izņemt pāris stundās, neoficiāli jau skola turpinot darboties visu dienu. Bērns ēd mandarīnu — ir 11 daiviņas, trīs tiek apēstas, cik paliek? Matemātika!
Pēc pusdienām Ilze ar bērniem vairākas stundas pavadot ārpus mājām, dodoties uz parku, lai izsportotos, vai staigājot pa mežu, pie viena apgūstot dabas mācību. «Atradām bebru māju! To mēs visu ziemu varēsim pētīt!» konstatē Ilze, un nevar nepamanīt arī viņas aizrautību par visām šīm norisēm. Ilze piekrīt — vadot mājmācību, vecākiem pašiem jābūt vēlmei apgūt daudz ko jaunu.
Viņa savulaik Latvijā pabeidza Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības augstskolu, kur izmācījās par sākumskolas skolotāju, un ir strādājusi arī Sabiles vidusskolā. Deivids sievas izglītību un pieredzi uzskata par ieguvumu un zināmu garantiju tam, ka viņa spēs mācīt bērnus mājās, bet Ilze uzskata, ka ir iespējams iztikt arī bez pedagoģiskās izglītības. Viņa labprāt lasot literatūru, kas saistīta ar bērnu attīstību un tamlīdzīgām lietām, papildinot savas zināšanas, un uzskata, ka arī citas mammas var pašu spēkiem izglītoties, aizvien palielinot spējas veikt mājmācību.
Pašam jāizvērtē savas spējas
«Teikšu uzreiz — ne visas mammas var mācīt bērnus mājmācībā! Protams, to būtu grūti uzņemties tām, kuras strādā, lai gan es zinu arī tādas sievietes, kuras bērnus audzina vienas, strādā un vēl pamanās pašas mācīt bērnus mājās! Kā viņas to spēj, nezinu,» neslēpj Ilze. Mājmācībai nav valsts atbalsta, tāpēc ģimenei jābūt gatavai no kaut kā atteikties, ieguldīt mācību materiālos un tālākizglītībā. Ilze papildina zināšanas kursos un saka: «Lai es varētu mācīt, man pašai ir jāmācās! Bieži gan mācos kopā ar bērnu, kopīgi meklējot atbildes uz jautājumiem.»
Vēl mammai, kura izšķiras par labu mājmācībai, jāvēlas ziedot bērniem savu laiku. «Bet, galvenais, jābūt ļoti lielai pacietībai! Izskanēja jautājums par to, vai bērns klausa mammu kā skolotāju… Klausa, bet vajadzīga liela pacietība. Es gan nekad nelieku savam bērnam mani saukt par skolotāju, bet man ir kaimiņiene, kura liek to darīt, tāpat kā liek arī allaž solīdi apģērbties uz mācību stundām. Manējie dažkārt pilda mācību uzdevumus pidžamās! Ja bērns pamostas agri no rīta un apgalvo, ka vēlas mācīties, tad jāizmanto šī situācija, jo pēc pāris stundām viņš var to vairs negribēt!» atgādina Ilze.
Mērilendas štatā vecākiem, kuri veic mājmācību, divreiz gadā izglītības pārvaldē jāiesniedz portfolio, kurā jāatspoguļo kopā ar bērnu lasītās grāmatas un jāieskicē mācību priekšmetos paveiktais, pievienojot fotogrāfijas un darba burtnīcu vai darba lapu paraugus. Ilze portfolio iekļauj arī ekskursijas, bibliotēkas apmeklējumus, dalību pasākumos un sadzīviskas norises. «Parādu, kā bērni praktiski darbojas, palīdzot gatavot ēst, tīrīt māju. Bērni šādas lietas mūsdienās vairs neprot, tāpēc izglītības pārvalde ir sajūsmā, ka mūsu mājās tas tiek mācīts!» atzīst Ilze.
Starp citu, ierēdņi, kuri iepazīst portfolio saturu, nav tiesīgi vērtēt bērna progresu. «Jo katram bērnam ir savs progress! Kā jau teicu, Paulam lasīšanā neiet tik labi, progress varbūt ir mazāks nekā citam skolēnam, tomēr tas ir viņa progress! Tai pašā laikā skolā visiem ir jāsasniedz viens līmenis,» salīdzina Ilze. Un mammas, kuru bērni apmeklē vispārizglītojošas skolas, pieredzējušas — kad jau 2. klasē vērtējums tiek izteikts 10 ballu sistēmā, ir bērni, kuri atmet ar roku, pieņemot, ka viņiem nekad nenopelnīt augstāko vērtējumu… «Un redzēt, ka bērns ir klases lejasgalā, ir traumējoši arī mammai! Man savējo nav ar ko salīdzināt!» papildina Ilze. Heizi arī negrib piekrist Latvijā dzirdamajam argumentam, ka mazās skolas ir sliktākas par lielajām, jo tajās ir nepietiekama konkurence skolēnu vidū. «Bērnam nav vajadzības tikt salīdzinātam ar citiem, bet viņam ir jāzina, kā viņam mācībās sokas,» uzskata Deivids. Spriežam, ka ir labi, ja bērns var sacensties pats ar sevi, aizvien cenšoties sevi pārspēt un uzlabot savu rezultātu. «Jautājums ir, ko tu šodien paveici labāk! Rezultāts nav atzīme, bet gan tas, ko tu šodien uzzināji!» mājmācības skatījumu uzsver Ilze.
Vecāki jūt, kas bērnam der
Mammām, kuras Latvijā domā par mājmācību, Ilze atgādina — arī viņa sākumā jutusies ļoti nobijusies, un raudājuši abi — gan mamma, gan dēls. «Neatkarīgi no tā — ir vai nav skolotāja izglītība, vienalga būs bail! Bet, ja nesaņemsies un nepamēģināsi, nekad nezināsi, ka tu to spēj!
Jārēķinās, ka seši mēneši ir adaptācijas laiks, kad abi cenšaties saprast, kādā veidā mācīsieties. Varbūt mamma izdomā, ka strādās ar Montesori metodiku, bet izrādās, ka tā nemaz bērnam neder, un ir vajadzīgs kas cits! Bet, ja mammai sirdī šī vēlme ir, uzskatu, ka ir jādara,» pārliecināta Ilze.
Viņa arī atgādina, ka nav taču obligāti bērns jāmāca mājās līdz pat augstskolai. «Neapgalvoju, ka noteikti mācīšu bērnus līdz 12. klasei! Ja jutīšu, ka viņiem ir vajadzīga skola, sūtīšu viņus uz skolu!» Ilze apgalvo. Tāpat esot iespēja sadarboties ar citām mammām un tētiem, lai mācību priekšmetus, kuri pašai nepadodas, lūgtu mācīt viņiem. Ilze gan vēl nedomājot par laiku, kad mācību viela kļūs krietni sarežģītāka, — viņa pagaidām kopā ar bērniem ejot soli pa solim uz priekšu.
«Es nekādā ziņā nesaku, ka bērni, kuri mācās skolā, nav ieguvēji. Viņi ir ieguvēji — gūst zināšanas un tā tālāk. Vecākiem ir jāspēj novērtēt, kas bērniem ir vajadzīgs, un, jūtot, ka viņam vajag ko citu, meklēt iespēju to piedāvāt. Vecāki taču zina, kas viņu bērnam ir labākais!» atgādina Ilze.

Pievienotie attēli
Atslēgvārdi
Izglītība, mājmācība
Komentāri
Komentēt var tikai reģistrēti lietotāji.
Lai ielogotos sistēmā, izmanto kādu no sociālajām pasēm:
draugiem.lv twitter.com facebook.com
Lietotāja profils
Lai ielogotos sistēmā, izmanto kādu no sociālajām pasēm:
draugiem.lv twitter.com facebook.com
Twitter
----- Account: talsuvestis.lv -----