Mūzika nenovērš skolēnu uzmanību no mācībām 03.06.2014


Īstenojot mūzikas novirziena pamatizglītības programmu, Talsu pamatskolas saime četru gadu laikā ieguvusi daudz. Lielākā daļa skolēnu ir izvēlējušies paralēli mācību priekšmetiem apgūt arī kāda mūzikas instrumenta spēli, ar sekmju uzlabojumiem kārtējo reizi apstiprinot mūzikas pozitīvo ietekmi uz cilvēka attīstību kopumā. Kamēr citas skolas mēdz izdot pa kādam dzejoļu krājumiņam, šajā skolā mācību gada noslēgumā tapis kompaktdisks «Muzikālā pica» ar skolēnu sacerētām dziesmām.
Kāpēc «Muzikālā pica»?
Jauniešu jaunrades diska prezentācijā skolniece Diāna Šņepste paskaidroja, ka šāds nosaukums izvēlēts, jo pica ir jauniešu iecienīts ēdiens, ko katrs var veidot pēc saviem ieskatiem. Tāpat arī dziesmu īpašo «garšu» veidojot katra autora pārdzīvojumi un dvēseles vibrācijas.
Ideja par tāda diska ierakstīšanu pieder ģitārspēles pasniedzējam Marekam Ignatam. Viņš arī bija tas, kurš iedvesmoja skolēnus sacerēt dziesmas un gādāja par ierakstu tapšanu. «Tā vienkārši ir mana pieredze — ka ikviens var rakstīt dziesmas! Kad skolēni jau trešo gadu mācījās ģitārspēli un bija kaut ko apguvuši, bet viņus bija ļoti grūti piedabūt spēlēt, gribēju piedāvāt ko iedvesmojošu, kas viņiem liktu atkal sarosīties,» stāsta skolotājs. Mareks arī pats dažādos veidos nāca skolēniem pretī, lai viņi noticētu, ka tiešām spēj sacerēt dziesmu. «Ļāvu viņiem izdomāt akordu kombināciju, kas pašiem patīk, iedevu mobilo telefonu ar ieraksta iespējām, aizsūtīju viņus uz tukšu klasi un mudināju spēlēt šos akordus un dungot melodijas, kas, tos dzirdot, nāk prātā. Šīs melodijas pats «salīmēju» kopā, mazliet pieslīpēju, un iznāca dziesmas. Arī pie dziesmu vārdiem man nācās pielikt roku. Stāstīju par dziesmas uzbūvi, pantiem, piedziedājumu, galveno domu. Skolēni deva ideju, ko viņi vēlētos dziesmās pateikt. Piemēram, Reinis gribēja rakstīt dziesmu par Latviju. Tad nu es iztaujāju, kas viņam Latvijā patīk, kas iedvesmo. Viņš stāstīja, bet es viņa domu ieliku dziesmas vārdos,» atklāj skolotājs.
Diska prezentācijā dziesmas, ko sacerējis Reinis Jākobsons, Maikls Neimanis, Kristers Rutkis, Loreta Laterere un Ivanda Stepka, izpildīja skolas grupa «Tas nav svarīgi», bet Ilva Hofmane savas dziesmas izpildīja pati.
«Protams, priecājos
par to, ka mums ir tik talantīgi skolēni. Par grupu «Tas nav svarīgi» vispār esmu bezgala lepns! Žēl, ka šīs meitenes nākamgad vairs nebūs mūsu audzēknes… Bet gan jau vietā nāks kāds cits,» spriež skolas direktors Uldis Katlaps un norāda, ka šis kompaktdisks parāda tikai skolas ģitāristu veikumu, bet viņu jaunradei varētu pievienot arī instrumentālās kompozīcijas, kas tapušas citu mūzikas instrumentu apguvējiem. Mūzikas novirziena pamatizglītības programma skolēniem dod iespēju bez maksas apgūt arī blokbflautas, klavieru, akordeona, klarnetes vai sitamo instrumentu spēli un skolēnu panākumi mūzikā esot atzinības vērti, jo skolotāji var pielāgoties katra audzēkņa tempam.
«No mūzikas novirziena jau ir augļi, un mēs par tiem priecājamies. Runa nav tikai par mūziku, bet arī par mācību darbu, kurā pat bērni, kuriem bijušas šķietami nenovēršamas mācību grūtības, tagad visu spēj paveikt. Skolēni dzied, muzicē un ir tiešām gudri, ko apstiprina atzīmes. Mūzika nekādā ziņā nenovērš skolēnu uzmanību no mācībām. Tās abas iet roku rokā. Mūsu skolas interneta mājaslapā ir ievietots pedagoģijas maģistres Ilgas Milleres raksts, kurā viņa atspoguļojusi mūzikas pozitīvo ietekmi uz katru mācību priekšmetu, un es viņai pilnībā piekrītu,» saka mūzikas skolotāja Dina Bičule. Agrākā rajona teritorijā Talsu pamatskola ir vienīgā ar mūzikas novirzienu. Lai gan šādas programmas īstenošana ne vienmēr ir viegla, gandarījums svētku koncertā, kur uzstājas aptuveni trīs ceturtdaļas no skolas audzēkņiem, ir milzīgs.
«Muzikālās picas» prezentācijā U. Katlaps izteica gatavību arī pats sacerēt dziesmu. Vēlāk viņš piebilda, ka šo dziesmu droši vien uzticēšot izpildīt grupai «Tas nav svarīgi», bet skolēniem vēlēja neapstāties pie sasniegtā un iedrošināt arī draugus vairāk pievērsties mūzikai.
Lai ielogotos sistēmā, izmanto kādu no sociālajām pasēm: