No vaļasprieka līdz biznesa plānam 30.11.2017


Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras Talsu
Biznesa inkubatorā atbalstu un pamudinājumu pilnveidot savas
biznesa idejas pašlaik saņem 14 dalībnieki. No tiem astoņi ir
pirms inkubācijas, bet seši inkubācijas posmā. Atbalstot jauno
uzņēmēju centienus, «Talsu Vēstis» reizi divās nedēļās iepazīstinās
ar kāda dalībnieka nākotnes iecerēm. Pirmais stāsts — par
bērnības draugu, tagad partneru Kaspara Bērtelsona un Tomasa
Brafogela kopīgo mērķi ražot bērnu šūpuļtīklus uz koka statīva. Par
idejas pirmsākumiem un ieceres virzību stāsta Kaspars
Bērtelsons.
Abu draugu darba dienas paiet pamata darbavietās, un galdniecībā
viņi satiekas vakaros un brīvdienās. Nevienam no viņiem nav bijusi
iepriekšēja pieredze darbā ar koku. Vairāk nekā piecus gadus
darbošanās galdniecībā bijis vaļasprieks. Sākumā šķitis, ka ar koku
būs viegli strādāt, bet tā daba, brīžiem neprognozējamība
atklājusies vēlāk. Kaspars atzīst, ka visu apguvuši pašmācības
ceļā, lasot internetā pieejamos materiālus un skatoties video
pamācības. Iesākumā izgatavotas dārza mēbeles, kuru apstrādei
pieticis ar rokas instrumentiem. Saprotot, ka galdniecību varētu
paplašināt, izlemts ņemt kredītu Valsts atbalsta finanšu
institūcijā «ALTUM». Laimīgas sagadīšanās pēc par ļoti izdevīgu
cenu iegādāts nepieciešamais galdniecības aprīkojums no kādas
galdniecības Liepājas pusē.
«Iekārtas ir salīdzinoši vecas, bet labā darba stāvoklī.
Iegādājāmies biezumēveli, riktēveli, divu veidu frēzes — gala
un parasto —, lentzāģi, zēmeri un garinātāju. Pēc iekārtu
iegādes varējām sākt piedāvāt plašu sortimentu. Sākām gatavot
mēbeles iekštelpām, trepes,» stāsta Kaspars. Pavasarī iegādāts arī
formātzāģis, bet nākotnes plānos — «CNC» frēzes iegāde.
Šajā gadā bijusi vislielākā izaugsme,
tomēr secināts, ka individuālu pasūtījumu izgatavošana nedod
ilgtermiņa stabilitāti, ko varētu nodrošināt konkrēta produkta
palaišana tirgū. «Ilgi domājām par to, ka mums vajadzīgs standarta
produkts, kam attiecīgi pakārtota ražošana. Tad visu savu uzmanību
varētu veltīt tā virzīšanai veikalos, meklēt eksporta ceļus,
sadarbības partnerus. Un, ja tas izdodas, varētu rēķināties ar
stabiliem ienākumiem, attīstīties, domāt par jaunu produktu
izveidošanu,» saka Kaspars.
Līdz idejai par bērnu šūpuļtīklu nonākts pēc neskaitāmu
pinterest.com attēlu apskates. Apsvērtas dažādas iespējas, bet
bērniem paredzēts šūpuļtīkls šķitis vislabākais. Aptaujātie darba
kolēģi atzinuši, ka viņi saviem bērniem tādu vēlētos. Pēc prototipa
publicēšanas sociālajā vietnē facebook.com saņemtas vēstules, kas
vēlreiz apstiprinājušas — idejai ir potenciāls.
Dzirdot, ka Talsu Biznesa inkubatorā būs lekcija par tirgošanos
pasaules mēroga pirkšanas un pārdošana portālā etsy.com, Kaspars
nolēmis, ka tajā jāpiedalās. Tomēr lekcija bijusi paredzēta tikai
inkubatora dalībniekiem.
Iespēja apmeklēt vērtīgas lekcijas
bijis galvenais iemesls, kādēļ izlemts pievienoties biznesa
inkubatoram. Dalība pirms inkubācijā nav beztermiņa — tā dod
gan lielisku iespēju apmeklēt aktuālus seminārus, gan «mājas
darbus», kas notur pie zemes un mudina neapstāties savas idejas
īstenošanā. Pirms inkubācijas dalībniekiem ir jāizstrādā biznesa
plāni un jānoslīpē pakalpojuma vai produkta nianses. Kaspara un
Tomasa mērķis ir izstrādāto produktu eksportēt. Tas ir liels
izaicinājums, jo šajā jomā abiem trūkst zināšanu.
«Inkubatorā viesojās mentors no Talsu novada pašvaldības.
Prezentēju savu ideju, sakot, ka izaicinājums ir eksports. Saņēmu
ieteikumu
facebook.com sekot lapām, kuras izveidojuši latvieši ārzemēs, tajās
ātri iespējams atrast cilvēkus, kas strādā interesējošā valstī un
nozarē. Pēc ieteikuma atradu kādu uzņēmējdarbību studējošu studentu
Dānijā, kuram jāveido kursadarbs par tirgus izpēti un jauna
produkta ieviešanu. Tas bija tieši tas, kas mums vajadzīgs,»
pastāsta Kaspars.
Students veicis plašu aptauju, nosakot, vai bērnu šūpuļtīklam būtu
pieprasījums, vai apmierina tā cena, vizuālais izskats un citas
detaļas. Secināts, ka dāņi labprāt savu interjeru papildinātu ar
bērniem paredzētu šūpuļtīklu, tomēr cena ir tirgum neatbilstoša.
Dāņi, baidoties no zemas kvalitātes precēm, piesardzīgi skatās uz
produktiem, kuru cena viņu pirktspējai šķiet pārāk zema.
Tirgus izpēte ļāvusi saprast,
kādi ir nākamie paveicamie darbi. «Dāņu uzņēmēji produktam saskata
potenciālu, tikai tas jāattīsta. Ir izskanējusi pat vēlme investēt,
bet gadījumā, ja produktu patentējam. To nedarīsim, jo, nomainot
pavisam nelielas nianses, citi var ražot ļoti līdzīgus produktus un
patentam šādā gadījumā zūd jēga. Mūsu plānos ir izveidot
atpazīstamu zīmolu, strādāt šādā virzienā,» atklāj Kaspars.
Lai to darītu, nepieciešami finanšu resursi. Jaunie uzņēmēji
apzinās, ka saviem spēkiem izveidot klientiem tīkamu, atpazīstamu
zīmolu nevar, tam jāpiesaista zinoši speciālisti. Kā labu piemēru
un savu etalonu Kaspars min «Dip Dap» skrejriteņu ražotāju. Viņu
produkciju pazīst Latvijā un arī ārpus valsts robežām. «No Ķīnas
skrejriteni var pasūtīt četrreiz lētāk, bet ir cilvēku kategorija,
kuri gatavi maksāt par zīmolu un tā garantēto kvalitāti,» bilst
jaunais uzņēmējs.
Bērnu šūpuļtīkla prototipa statīvs izgatavots no saplākšņa, nākotnē
to aizvietos ar ozola vai oša statīvu. Koku plānots apstrādāt ar
dabīgām krāsvielām, bet guļamo daļu un spilvenu izgatavot no zīda
vai lina. Kaspars atklāj, ka ar esošo aprīkojumu kokam nav
iespējams piešķirt nepieciešamo formu. Arī šī jautājuma
atrisināšanā nepieciešami līdzekļi.
Noslēdzoties pirms inkubācijas posmam,
jābūt gatavam biznesa plānam. Pēc tā prezentēšanas tiek izvērtēts,
vai pretendentu var uzņemt inkubācijā, kurā pieejamas citas
atbalsta formas, piemēram, finansiāls atbalsts grāmatveža
pakalpojumiem, dizainera piesaistei. «Mums bija jānorāda mērķi,
kurus gribam sasniegt pirms inkubācijā, un tādi būs jānosprauž, arī
iestājoties inkubācijā. Pašlaik jāizstrādā biznesa plāns,
inkubators organizēs individuālas tikšanās ar mārketinga
speciālistu. Katram būs atvēlēta stunda, lai pārrunātu plānu, to
papildinātu, uzlabotu. Tas noteikti būs vērtīgi,» teic Kaspars
Bērtelsons. Jaunie uzņēmēji cer, ka bērnu šūpuļtīkls pircējiem būs
pieejams nākamajā gadā.
Lai ielogotos sistēmā, izmanto kādu no sociālajām pasēm: