Nogurums — bīstams veselībai un dzīvībai 02.03.2018


Pie spēkrata stūres bīstami sēsties ne tikai alkohola
reibumā, bet arī nogurušam. Lai pievērstu sabiedrības uzmanību
neapzinātam riskam ceļu satiksmē, Ceļu satiksmes drošības direkcija
(CSDD) pirmo reizi Latvijā uzsāk kampaņu pret nogurumu pie auto
stūres «Apstājies, pirms atslēdzies!».
«Nogurums ir neapzināts risks.
Par to ir jārunā skaļi, brīdinot sabiedrību par sekām. Autovadītāja
spēkos nav pretoties miegam. Vienā brīdī cilvēks atslēdzas pie auto
stūres, kam sekas var būt letālas. Aizmidzis autovadītājs apdraud
ne tikai sevi un pasažierus, bet ikvienu satiksmes dalībnieku,»
skaidro CSDD valdes priekšsēdētājs Andris Lukstiņš. Viņš uzsver, ka
attieksmes maiņa sabiedrībai kopumā ir ļoti būtiska.
Pērn sasniegts līdz šim zemākais bojāgājušo skaits uz Latvijas
ceļiem — 136 cilvēki. Turklāt tas ir par
14 procentiem mazāk kā 2016. gadā. «Brīdī, kad sasniegti
labi rezultāti satiksmes drošības jomā Latvijā un situācija turpina
uzlaboties, esam apņēmības pilni sākt runāt arī par Latvijā vēl
plaši nediskutētu tēmu — nogurums pie auto stūres un tā sekas.
Pasaules satiksmes eksperti uzskata, ka nogurums, ātrums un
alkohols ir trīs galvenie slepkavas uz ceļiem. Analizējot Latvijas
avārijas, vairāk nekā 30 procentu negadījumu ar letālām sekām
cēloņi nav skaidri zināmi. Tie var būt gan neuzmanība, mobilā
telefona lietošana, transportlīdzekļu tehniskās problēmas, bet
tikpat labi arī nogurums. Tieši par šo negadījumu cēloni Eiropā
patlaban tiek runāts aizvien vairāk — tas ir maz pētīts, un to
nevar pierādīt, kā alkoholu vai ātrumu,» pauž satiksmes ministrs
Uldis Augulis.
«Saskaņā ar Valsts policijas (VP) datiem pērn notikuši
29 ceļu satiksmes negadījumi, kuru iemesls bija iemigšana pie
stūres, savukārt šogad — jau septiņi. Tomēr statistika
neatspoguļo reālo situāciju, un patiesais negadījumu skaits ir
tikai minams, bet tas noteikti ir krietni lielāks,» informē CSDD.
Policija brīdina: pat, ja līdz galamērķim atlicis braukt vien dažas
minūtes, tās var izrādīties liktenīgas, jo nogurumā miegs piezogas
nemanot!
CSDD pētījumā secināts:
katrs trešais autovadītājs atzīst, ka viņš gada laikā pie auto
stūres ir piedzīvojis sekundes miegu; trešdaļa autovadītāju
hroniski neizguļas; viņi ilgstoši diennaktī guļ mazāk par septiņām
stundām; katram astotajam autovadītājam ir augsts iemigšanas risks;
40 procentu šoferu, kuriem fiksēts augsts iemigšanas risks,
uzskata, ka viņiem nav problēmu vadīt transportlīdzekli.
Valsts policijas Kurzemes reģiona pārvaldes kārtības policijas
biroja patruļpolicijas nodaļas satiksmes uzraudzības rotas vecākais
inspektors Andris Osītis teic, ka gadījumā, ja noticis ceļu
satiksmes negadījums, autovadītāji neatklāj, ja tā iemesls bijis
nogurums, nespēja koncentrēties auto vadīšanai vai pat mirklis, kad
aizmidzis. Nereti tiekot melots, minot citus negadījuma cēloņus. Šī
iemesla dēļ arī nav iespējams nosaukt statistikas datus mūsu pusē,
Talsu, Mērsraga, Dundagas un Rojas novadā. Par transportlīdzekļa
vadīšanu vai mācīšanu vadīt transportlīdzekli, atrodoties reakcijas
ātrumu un uzmanības samazinošu medikamentu iespaidā vai esot
slimam, vai esot tādā mērā nogurušam, ka tas ietekmē vadītāja darba
spējas un ceļu satiksmes drošību, piemēro sodu no 40 līdz
280 eiro. «Tā ir būtiska problēma, par ko jārunā. Ir dienests,
kas pastiprināti pārbauda kravu autopārvadātājus, autobusu šoferus,
vai tiek ievērots atļautais braukšanas ilgums. Bet parastajam
iedzīvotājam to nav iespējams izkontrolēt. Atrodoties pie stūres,
esot nogurušam, tiek apdraudēts ne tikai pats autovadītājs un
pasažieri, bet arī citi ceļu satiksmes dalībnieki. Sekas var būt
ļoti smagas vai pat letālas,» brīdina A. Osītis.
«Ir lietas, kas pasaulē nav izmērāmas.
Un šī ir viena no tām. Viens cilvēks jūtas pārguris un izdedzis no
astoņu stundu darba dienas, cits nostrādā trīs diennaktis un var
nostrādāt vēl ceturto. Cilvēkiem ir dažāda iedzimtība. Tie, kas
pieraduši no bērnības strādāt un enerģiski kustēties, vienā laika
vienībā padarīs trīs darbus, kamēr cits šajā laika posmā paveiks
vienu. Jāņem vērā, ka ir arī konkrētas veselības problēmas, kas
rada pastiprinātu miegainību, piemēram, ja vairogdziedzeris strādā
par maz.
Arī stresu nevar pierādīt un izmērīt. Par ko viens ļoti uztraucas,
otram šādā situācijā stresa nav it nemaz! Ir cilvēki, kuri ir
ārkārtīgi norūdīti, tāpēc nesalūst. Es uzskatu, ka stress ir
cēlonis daudzām veselības problēmām. Vai to varam pierādīt, tas ir
cits jautājums,» teic SIA «Ziemeļkurzemes reģionālā slimnīca»
Talsu filiāles virsārste Brigita Aišpure.
Pēdējā laika tendence, kam virsārste pievērš uzmanību, ir gados
jauni cilvēki ar nestabilu nervu sistēmu. Tā ir nestabila dažādu
iemeslu dēļ, piemēram, iedzimtības. Līdz zināmam laikam cilvēkam
viss ir kārtībā, bet kādā brīdī parādās būtiska stresa situācija.
«Tad cilvēks nevar valdīt pār sevi un jūtas ļoti slikti.
Pastiprināti svīst, sirds skrien, un pašam šķiet, ka tūlīt mirs!
Bet viņam būtībā nekā nav. Kad iedod nomierinošas zāles, pēc laika
nomierinās un paliek labāk. Šādu cilvēku skaits būtiski palielinās.
Katru diennakti uzņemšanā vēršas aptuveni divi šādi cilvēki. Tātad
mēnesī aptuveni 60 personas. Tā ir veģetatīvā distonija. Un
nereti šie cilvēki pat nevar pateikt, no kā tas viņiem sācies.
Uznāk, un viss. Iemesli var būt daudz un dažādi. Piemēram, ja
vecāki bērnu audzina siltumnīcas apstākļos, pasargājot no dabīgiem
stresiem. Bērnam jau no mazām dienām jāpazīst dažādi stresi,
saprotams, ne jau milzīgā pakāpē, bet elementāras lietas. Bet, ja
viņš tiek turēts siltumnīcas apstākļos un pieaugot jāsaskaras ar
kādām stresa pilnām situācijām, viņš nemāk sevi saņemt rokās un
adaptēties situācijai, pat vienkāršai.
Ja atgriežamies pie auto vadīšanas, esot nogurušam, tas, protams,
ir ļoti riskanti. Un šeit rodas papildu jautājums: kāpēc viņš to
dara? Iespējams, jo ir apzinīgs un veic darba pienākumus, lai
nezaudētu darbu… Un par to jau jārunā citā kontekstā,» spriež
B. Aišpure.
Ja esi pie auto stūres un tevi sāk pārņemt nogurums,
neriskē!
Atrodi tuvāko drošo vietu, kur apstāties un izkustēties.
Uzliec modinātāju, lai tas skan pēc 20 minūtēm — paguli
spēka snaudu.
Svarīgi: ja, guļot pārsniegsi 20 minūtes, sāksies dziļā
miega fāze, pēc kuras jutīsies vēl vairāk neizgulējies.
Pirms spēka snaudas ieteicams iedzert kafiju — kofeīns sāks
iedarbību tieši pēc 20 minūtēm.
Ņem vērā: spēka snaudu iespējams trenēt tāpat kā
transportlīdzekļa vadīšanas prasmes.
Atceries: ilgtermiņā cīņā pret nogurumu līdzēs miega higiēnas
pamatprincipu ievērošana!
visiem jusu aizdevuma un finansejuma vajadzibam no 5000 eiro lidz 150,000000 eiro Ludzu, sazinieties ar mums, izmantojot musu e-pasta adresi: servicepeakgroup@hotmail.com , lai iegutu vairak informacijas
Redakcijai jau par šo komentāru ir paziņotsPALDIES
Lai ielogotos sistēmā, izmanto kādu no sociālajām pasēm: