«Pastāvēs, kas pārmainīsies?» — jautājums, uz ko jāatbild arī krīžu centram 21.06.2017


Nākamgad apritēs 20 gadi kopš Talsu novada krīžu
centra (toreiz — Talsu sieviešu un bērnu krīžu centra)
dibināšanas. Tas ir labs iemesls, lai lūkotos nākotnē, un ne jau ar
sapņainām acīm, bet reālistiski, veidojot stratēģiju turpmākajam
darbam. Tieši ar to arī krīžu centra darbinieki nodarbojas projektā
«Nākotni veidojam paši».
Latvijas valsts budžeta finansētajā programmā «NVO fonds» gūtais
atbalsts ļāvis krīžu centra darbiniekiem doties pieredzes apmaiņas
braucienā, lai gūtu ierosmes turpmākās darbības plānošanai, sniedz
iespēju visam kolektīvam piedalīties divu dienu treniņā, bet darba
grupai kopā ar ekspertu Kārli Višu sešas reizes tikties, lai
izstrādātu stratēģiju nākamajiem trim gadiem. Projekta īstenošana
ļauj arī ekspertes Anitas Krotovas vadībā ieviest Ministru kabineta
noteikumiem atbilstošu arhīva pārvaldību.
No pārmaiņām neizbēgt
Raksta autorei bija iespēja piedalīties vienā no darba grupas
sanāksmēm, kas vienlaikus bija saruna par daudzām aktuālām
tēmām.
«Kad sākām strādāt ar vardarbības programmu, laba ārzemju pieredze
mācīja, ka mums jābūt ļoti nezināmiem, neredzamiem. Pie tā diezgan
lielā mērā turējāmies, tomēr laiki mainās, arī prioritātes
mainās — tā kā mēs nestrādājam ļoti šauri tikai uz vardarbības
upuru glābšanu, tiesisko un citāda veida aizsardzību, tad
acīmredzot mums ir jāmaina uzstādījums (ko mēs arī darām!), jābūt
redzamiem un dzirdamiem sabiedrībai, dažādu jomu speciālistiem un
sadarbības partneriem,» tikšanās sākumā atzina krīžu centra
vadītāja Alla Spruģevica. Ne mazāk svarīgs mērķis esot arī vēlme
darba ikdienā neieiet rutīnā, pildot vien ugunsgrēka dzēsēju
funkcijas vardarbības jomā.
Kārlis Viša, eksperts — supervizors ar ilggadēju pieredzi
pieaugušo izglītībā, supervīzijā, informatīvi izglītojošo —
metodisko materiālu izstrādē un darbā ar sociālā riska grupām,
piekrita, ka jāmainās ir, jo pārmaiņas iecerētas arī valstiskā
līmenī, skarot gan bāriņtiesas, kurās jāmazina interešu konfliktu
iespēja, gan Bērnu tiesību aizsardzības inspekciju, pašvaldības
sociālajiem dienestiem piešķirot bērnu tiesību aizsardzības vietējā
līmeņa uzraudzību. Esot vēl kur augt, jo vēl joprojām Latvijā
manāma attieksme «mazāk sociālo darbinieku — mazāk problēmu!»,
uzkraujot teju 90 lietas vienam sociālajam darbiniekam, kad,
piemēram, Anglijā viena sociālā darbinieka redzeslokā esot vien
septiņas astoņas ģimenes. «Jo vairāk sociālajam darbiniekam ir īstā
sociālā darba funkciju, uzdevumu, kas balstīti sociālā darba
būtībā, jo mazāk lietu! Jo vairāk mēs strādājam organizatoriski,
normatīvi, birokrātiski, jo vairāk lietu varam paņemt!» salīdzināja
K. Viša.
Vēl viena Latvijas problēma esot tā, ka pierasts pie vienādiem un
šķietami universāliem darbiniekiem. «Bet tā jau laikam gluži nav!
Tāpēc daļu nākas pavilkt uz augšu, bet tos, kas augšā, pavilkt uz
leju… Izglītības sistēma ir pirmā, kas mēģina to viduvējību
noturēt, nevis strādāt uz kaut ko personisku, uz kompetencēm. Ne
velti mums ir vidusskolas un vidējā izglītība! Iniciatīva ir sodāma
un tā tālāk,» uzskata K. Viša.
Divi būtiski «I»
Zinot, ka krīžu centra darbinieki bijuši pieredzes apmaiņā pie
kolēģiem citur Latvijā, viņš aicināja dalīties izdarītajos
secinājumos. Starp citu, viens no tiem bijis, ka Talsu novada krīžu
centrs savu darbu veic ļoti labi! Brauciens licis arī atkal un
atkal domāt par publicitātes vairošanu, zinot, ka mūsdienu pasaulē
ir prasība pēc aktuālas informācijas. Pirms šīs tikšanās krīžu
centra darbinieki bija arī apklaušinājuši dažādu jomu speciālistus,
lai gūtu ieskatu tajā, kāds priekšstats viņiem šobrīd ir par krīžu
centru, un sagaidītu ieteikumus turpmākajam darbam. Iezīmējušās
dažādas lietas, tostarp atzinums, ka krīžu centrs ir un būs
vajadzīgs, un apjausma, ka sadarbība daudzviet ir atjaunojama un
gluži vai atkārtoti sākama no pašiem pamatiem. Būtiski esot arī
aizvien no jauna atgādināt par savu darbību un sniegtajiem
pakalpojumiem, jo tie paliek prātā vien tad, ja tobrīd informācija
ir aktuāla konkrēto speciālistu darbā, un ir vajadzība vērsties pēc
palīdzības krīžu centrā.
«Man mājās ir kapsulu kafijas automāts. Reizi pusgadā vai mazliet
retāk tas ir jātīra, iedegas kaut kāda lampiņa, jāber kaut kāds
pulverītis… Kā jums šķiet — vai pēc septiņiem mēnešiem es
atceros, kuras pogas jāspiež un cik ilgi jātur, lai ieslēgtos
tīrīšanas režīms? Nē! Ik reizi YouTube noskatos, kā tas darāms!
Tieši tāpat ir jūsu gadījumā. Jūs esat šeit katru dienu, jūsu psihe
ir pārpludināta ar šo telpu, jums tas viss šķiet pašsaprotami, bet
citiem tā nav! Jautājums ir, kā jūsu sniegtajam pakalpojumam būt
klātesošam tajā mirklī, kad citiem tas ir nepieciešams, spējot arī
nopelnīt, jo jūs neesat labdarības organizācija,» virzienu pārdomām
sniedza K. Viša.
Tai pašā laikā Talsu novada krīžu centru pazīst visā Latvijā, jo
sadarbība notiek teju līdz Latgalei. Nākoties pat secināt, ka citur
par centra darbu zina vairāk nekā tepat, Talsu novadā. «Skaidrots
ir, informācija ir dota, bet ir skaidrs, ka tas jādara atkal un
atkal,» konstatēja A. Spruģevica. K. Viša vien rosināja
krīžu centru vispirms strādāt ar diviem svarīgiem «I», no kuriem
viens ir identitāte, bet otrs — informācija, ko par sevi
sniegt citiem, izejot no identitātes. Neesot šaubu, ka krīžu centra
darbs, kas saistās ar ļoti augstu konfidencialitātes līmeni,
rūpējoties par personas neaizskaramību, ļauj tā darbiniekiem savā
jomā būt viedokļa līderiem un runāt par vispārējām tendencēm,
izejot no reālās klientu pieredzes.
Intelekta izpēte kā pamats
«Es pēc būtības esmu komandas spēlētāja, manuprāt, lielais vairums
darbinieku ir tādi, tāpēc ceru kopā ar sadarbības partneriem
izveidot kādu vienotu sistēmu, kopīgu platformu, domājot par to, kā
ar dažādām problēmām strādāt preventīvi, ieraugot, kāda ir mūsu, kā
nevalstiskas organizācijas, vieta pašvaldībā,» atklāja
A. Spruģevica.
Problēmu, ko risināt, netrūkstot. K. Višs pieminēja mentoru
trūkumu darbā ar pusaudžiem, un A. Spruģevica atgādināja ne
tik sen krīžu centrā veiksmīgi īstenoto projektu, kas ļāva piedāvāt
dienas centru bērniem ar uzvedības traucējumiem, diemžēl varēja
turpināties vien tik ilgi, līdz to nodrošināja projekta
finansējums. Darba grupas dalībnieki uzskaitīja vēl virkni jomu,
kurās sabiedrībai noderētu atbalsts, neapejot arī mūžam aktuālās
vecāku un bērnu attiecības, praktisku piesaistes veidošanu mammai
ar bērnu, īpaši, kad runa ir par mātēm ar garīgo atpalicību.
«Latvijā sociālajā darbā ignorē cilvēka refleksijas līmeni, psihes
uzbūvi. Tiešā uztvere, abstrakcijas trūkums, funkcionāli
traucējumi — ir ļoti daudz iedzimtu un dzīves laikā iegūtu
nosacījumu. Itālijā robežstāvoklis ir psihiatriska diagnoze, pie
mums vēl nav, lai gan tas ļoti palīdzētu darbā ar klientiem,»
uzskata K. Viša.
Aplami esot arī domāt, ka veģetatīvās distonijas agrāk nav bijis.
«Iedomājaties, ja padomju laikā kāds aizietu pie psihiatra un
teiktu: «Man rada trauksmi iziešana no mājas, visu laiku ir bail,
nevaru pastrādāt…» Kur viņu ievietotu?… Tā rezultātā ļoti daudz
cilvēku atrada loģisku risinājumu — antipsihotiķi vai
antidepresantu, ko sauc par alkoholu! Pieejams veikalā, pie tam
regulāri!» sprieda eksperts.
Intelekta izpēte šobrīd daudzviet tiekot uztverta kā papildu darbs,
lai gan daudzu problēmu risināšanā tas patiesībā būtu pamats.
«Iedomājaties, ka jūs aizejat pie ģimenes ārsta un sakāt: «Man te
kaut kas sāp.» Ārsts saka: «Ļoti labi! Še tev aspirīns!» Jūs
iebilstat: «Kā — jūs neiztaustīsiet vēderu?» Ārsts atbild:
«Nē — ko tur daudz spaidīt!»» Manuprāt, Latvijā ļoti maz
uzmanības pievērš sociālām problēmām kā saslimšanai, jo tās
visbiežāk tiek definētas kā negribēšana, slinkums, morālas
ielaistības apstākļi, «viņš ir pieradis pie…». Bet, ja tu pateiktu,
ka šim cilvēkam ir vēzis, vai viņš iebrauktu ratiņkrēslā? Viss būtu
skaidrs! Netiek definēts psiholoģiskais traumatisms, iedzimtie
nosacījumi, lai gan mūsdienās smadzenes var noskenēt pa milimetram
un konstatēt, ka starp neironiem sinapse nav izveidojusies un
impulsi nenonāk, kur vajag. Tiklīdz mēs to zinātu, attieksme pret
klientu mainītos — viņš vairs nebūtu vainīgs savā situācijā,
bet gan būtu cilvēks ar īpašām vajadzībām, kuram jāpiedāvā īpašas
metodes un tehnikas,» uzsvēra K. Viša.
Svarīgi nestrēbt karstu
Īstenotie projekti krīžu centram ļāvuši strādāt ļoti dažādos
virzienos — te sniegts atbalsts ģimenēm, bijis dienas centrs
un jauniešu māja, apmācītas un darbā izsūtītas atbalsta personas…
Darbinieki gan atzīst, ka arī pamata pakalpojums vardarbībā
cietušajiem ir ārkārtīgi specifisks, laiku un spēkus patērējošs,
bez tam — nepietiekami finansēts, tāpēc pastāvīgi nākas
dažādos projektu konkursos rast iespēju to padarīt kvalitatīvāku.
Arī šobrīd krīžu centrs īsteno Ziedot.lv administrēto projektu
«Sociālās palīdzības sniegšana», kas ļauj klientiem nodrošināt
kanisterapiju, keramikas un vingrošanas nodarbības, kā arī uzlabot
bērnu mācību un rotaļu telpu aprīkojumu. No otras puses, tieši
ilggadējais darbs ar vardarbībā cietušajiem ļāvis krīžu centram
kļūt par stabilu un savu varēšanu sen pierādījušu spēlētāju sociālo
pakalpojumu jomā.
«Cik ilgi jūs paši esat gatavi palikt tikai šajā laukā? Tas ir
jautājums jums katram personiski. Mana prakse rāda, ka
organizācijas, arī katrs darbinieks personiskajā, profesionālajā
dzīvē, sasniedz kādu zināmu dinamiku, kad kļūst neinteresanti.
Vieglākais variants ir aiziet projām, un problēma ir atrisināta.
Organizācijas, kuras ir elastīgākas, izvēlas grūtāko
variantu — paliekot savā jomā, atrod iespējas, kā kompensēt
nogurumu, rutīnu, izdegšanu. Atstāt visu tā, kā ir — tas rada
lielu drošības izjūtu. Jūs jau reāli varat izdzīvot arī bez
izmaiņām!» provocēja K. Viša.
Savukārt A. Spruģevica uzsvēra, ka stratēģijas izstrādē jātop
skaidram, vai krīžu centram pietiek cilvēku resursu un vēlēšanās
darīt vēl ko citu. «Smuki jau izklausās — visu ko piedāvāt,
bet jāsaprot, vai reāli spējam to pavilkt,» sprieda vadītāja.
K. Viša rosināja turpināt strādāt ar idejām, bet kādā no
nākamajām tikšanās reizēm saprast, vai no tā, kas kopīgi saražots,
darbiniekiem burtiski mutē izdalās siekalas, jau mudinot izgaršot
nākotnes perspektīvu. «Tad sapratīsim, kā ir vairāk —
pretestības vai izjūtas, ka tas būtu labs pavērsiens darbinieku
karjeras attīstībā, personības izaugsmē un krīžu centra turpmākajā
darbībā,» vērtēja eksperts.
Lai ielogotos sistēmā, izmanto kādu no sociālajām pasēm: