Rakstu arhīvs
 
Decembris 2012
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Janvāris 2013
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Februāris 2013
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 1 2 3
Marts 2013
25 26 27 28 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Aprīlis 2013
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Maijs 2013
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Jūnijs 2013
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Jūlijs 2013
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Augusts 2013
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Septembris 2013
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6
Oktobris 2013
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Novembris 2013
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
Decembris 2013
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Janvāris 2014
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Februāris 2014
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 1 2
Marts 2014
24 25 26 27 28 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Aprīlis 2014
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4
Maijs 2014
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Jūnijs 2014
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6
Jūlijs 2014
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Augusts 2014
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Septembris 2014
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Oktobris 2014
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Novembris 2014
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Decembris 2014
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Janvāris 2015
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Februāris 2015
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 1
Marts 2015
23 24 25 26 27 28 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Aprīlis 2015
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3
Maijs 2015
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Jūnijs 2015
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Jūlijs 2015
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Augusts 2015
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Septembris 2015
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4
Oktobris 2015
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Novembris 2015
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6
Decembris 2015
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Janvāris 2016
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Februāris 2016
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 1 2 3 4 5 6
Marts 2016
29 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Aprīlis 2016
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
Maijs 2016
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Jūnijs 2016
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3
Jūlijs 2016
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Augusts 2016
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Septembris 2016
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2
Oktobris 2016
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Novembris 2016
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4
Decembris 2016
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Janvāris 2017
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Februāris 2017
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 1 2 3 4 5
Marts 2017
27 28 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Aprīlis 2017
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Maijs 2017
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Jūnijs 2017
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2
Jūlijs 2017
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Augusts 2017
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Septembris 2017
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
Oktobris 2017
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Novembris 2017
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3
Decembris 2017
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Janvāris 2018
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Februāris 2018
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 1 2 3 4
Marts 2018
26 27 28 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Aprīlis 2018
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6
Maijs 2018
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Jūnijs 2018
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
Jūlijs 2018
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Augusts 2018
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Septembris 2018
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Oktobris 2018
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Novembris 2018
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2
Decembris 2018
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Janvāris 2019
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Februāris 2019
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 1 2 3
Marts 2019
25 26 27 28 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Aprīlis 2019
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Maijs 2019
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Jūnijs 2019
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Jūlijs 2019
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Augusts 2019
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Septembris 2019
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6
Oktobris 2019
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Novembris 2019
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
Decembris 2019
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Janvāris 2020
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Februāris 2020
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 1
Marts 2020
24 25 26 27 28 29 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Aprīlis 2020
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3
Maijs 2020
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Jūnijs 2020
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Jūlijs 2020
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Augusts 2020
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Septembris 2020
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4
Oktobris 2020
 
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Viedoklis

Vai gaidāt Latvijas simtgades svētku?



Lai balsotu, jāielogojas sistēmā!
Pēdējās galerijas
Biežākie atslēgvārdi

Problēmas izglītības jomā ir identificētas, nu jāmeklē risinājumi 26.01.2016

Elīna Lāce
elina@talsuvestis.lv
63291188

Līdz 29. janvārim turpinās Talsu novada izglītības pakalpojuma attīstības stratēģijas līdz 2025. gadam 1. redakcijas publiskā apspriešana. Šovakar 17.30 Administratīvā centra lielajā zālē paredzēta publiskās apspriešanas sanāksme. Stratēģija iezīmē virkni problēmu un izaicinājumu, ko turpmākajos gados nebūs iespējams atstāt bez ievērības. To apzinoties, 19. janvāra vakarā Balgales brīvā laika pavadīšanas centra zālē emocionālā, bet pozitīvā gaisotnē tika runāts par Laucienes pamatskolas filiāles «Dursupes pamatskola» iespējamo nākotni.
Tikšanās iniciatore bija balgalniece Lita Jēce, kura pamanījusi, ka ne viens vien jau ir pārliecināts, ka skola tiks slēgta. «Pati ļoti lepojos par to, ka Dursupē ir skola. Mana mamma ir mācījusies Dursupes skolā, tētis, es, mani lielie bērni un tagad arī mazais bērns mācās šajā skolā. Ļoti ceru, ka Durs­upes skolā mācīsies arī mani mazbērni. Mēs visi ceram, ka mūsu skola te ir un paliks kā ļoti gaiša un svēta vieta,» viņa sacīja tikšanās sākumā, un klātesošie pievienojās ar aplausiem.
L. Jēce runāja pārējo vārdā, vispirms norādot — lokālpatriotisms skolēnu vecākos rada neapmierinātību ar faktu, ka šī skola kopš 2009. gada ir vien Laucienes pamatskolas filiāle, tāpēc pirmais allaž izskan Laucienes vārds. «Nevar jau mainīt vārdus — ne mammai, ne tētim, ne skolai!» viņa vērtēja. Tikšanās laikā gan auga priekšstats, ka runa nav tikai par vārdu — šo gadu laikā, šķiet, nav izveidojusies uzticības pilna sadarbība ar Laucienes pamatskolu, jo izskanēja bažas, piemēram, par to, vai abu skolu kopīgais budžets gadījumā nepaver iespēju mazāko skolu apdalīt. Talsu novada izglītības pārvaldes vadītājs Uldis Katlaps gan skaidroja, ka daudzās pozīcijās finansējumu katra skola saņem atbilstoši skolēnu skaitam, un drīzāk ir tā, ka mazā skolēnu skaita dēļ Dursupes pamatskolai lieliem pirkumiem vienkārši līdzekļu nesanāk.
Izglītības pakalpojuma attīstības stratēģijā, lūkojoties nākotnē, teikts: «Arī Laucienes pamatskolai, ja netiek veikta tās filiāles «Dursupes pamatskola» reorganizācija, klašu piepildījums būs mazāks kā minimāli nepieciešamais. Ja Balgales pagasta (Dursupes pamatskolas) skolēnu lielākā daļa turpina mācības tuvāk esošajā Laucienes pamatskolā, tad Laucienes pamatskolas klašu piepildījums ir apmierinošs.»
Tai pašā laikā L. Jēce izteicās nepārprotami: «Ja runājam, ka slēdzam Dursupes skolu un mūsu bērni iet uz Laucieni, tad lielākā daļa domā tā — mūsu bērni iet mākslas skolā, mūzikas skolā, sporta skolā Talsos. Mīļie klātesošie talsenieki, bet mēs brauksim Laucienei garām — uz Talsiem, lai viss būtu uz vietas!» Viņa atgādināja, ka arī skolēnu nogādāšana ar autobusiem uz citām izglītības iestādēm veidos izmaksas.
Tika minētas labās un sliktās lietas,
kas raksturo Dursupes pamatskolu. Pie labajām L. Jēce minēja drošības izjūtu vecākos, zinot, ka bērni ir skolā, kas atrodas tuvu mājām; salīdzinoši īso laika sprīdi, kas bērniem jāvelta, lai nokļūtu līdz izglītības iestādei; skolēnu sasniegumus olimpiādēs un sporta sacensībās; jauno sporta zāli, ko bērni cītīgi izmanto, un sporta inventāru; mazo skolēnu skaitu klasēs, kas skolotājam ļauj ar katru strādāt individuāli; to, ka pasākumos piedalās pilnīgi visi skolēni; siltās, garšīgās pusdienas, ko skolā var baudīt; iespēju ieekonomēt naudu, mācību grāmatas saņemot bibliotēkā.
Pie trūkumiem L. Jēce minēja nepieciešamību pēc remonta, vajadzību modernizēt mācību procesu un to, ka skolēniem nākas mācīties apvienotajās klasēs. «Bet es arī savulaik gāju apvienotā klasē, tomēr kaut kā jau skolu beidzu, un nemaz tik slikti nav!» viņa vērtēja.
Arī no nelielā Balgales pagasta (izglītības pakalpojuma attīstības stratēģijā minēts, ka pirms gada te dzīvojuši 804 cilvēki) ne viens vien ir devies peļņā uz ārzemēm. «Bet vairākas ģimenes ar maziem bērniem jau ir atgriezušās! Paldies Dievam, ka mums ir skola, kur viņiem mācīties! Domājam, ka tas turpināsies — ka jaunieši no ārzemēm atgriezīsies. Mums jādomā, lai jauniešiem ir, kur dzīvot. Kur strādāt, ļoti ceru, viņi paši atradīs, jo pieaugušam cilvēkam nav problēmu braukt uz Talsiem vai pat Rīgu, bet bērns ir drošā vietā — Dursupes pamatskolā,» sprieda L. Jēce.
Uz tikšanos bija ieradusies
arī deputāte, novada domes priekšsēdētāja vietniece izglītības, kultūras, sporta, sociālajos un veselības jautājumos Daiga Feldmane.
«Jūsu pagasts ir apskaužams ar to, ka ir tik daudz cilvēku, kuri ir ieinteresēti, lai jūsu bērniem būtu izglītības iestāde. Kā deputāte, kā priekšsēdētāja vietniece varu pateikt — tāds lēmums par Dursupes pamatskolas likvidēšanu ar konkrētu datumu nav pieņemts. Ir izstrādāts Talsu novada izglītības pakalpojuma attīstības stratēģijas projekts, kura apspriešanā jūs visi esat mīļi lūgti piedalīties. Ja jūs šovakar nevēlaties savu viedokli teikt mutiski, jūsu klātbūtne liecina par to, ka gribat, lai jums ir sava skola. Mēs arī gribam, lai pagastos ir skolas, lai tās ir kvalitatīvas un lai bērniem ir izglītības pieejamība. Lai jūs saprastu, ka zinu, par ko runāju, — esmu tiņģerniece. Pati esmu gājusi mazā lauku skolā, dziedājusi, dancojusi, teātri spēlējusi. Skatoties uz savu pieredzi, sava lielā bērna pieredzi, nevaru teikt nevienu sliktu vārdu par mazām skolām! Ja skolotāji strādā ar atdevi un ar roku uz sirds pilda savus pienākumus, rezultāti neizpaliek.
Protams, stratēģija ir identificējusi problēmas. Tā kā bērnu skaits ne tikai jūsu, bet arī citās skolās ir dažāds, kopīgi mums risinājums ir jāatrod,» viņa sacīja.
Neviens deputāts neesot ieinteresēts kaut ko likvidēt — par to liecinot kaut vai tas, cik liela daļa pašvaldības budžeta ik gadu tiek atvēlēta izglītības jomai. «Bet varbūt pa visiem rodas kāds racionāls grauds, kā atrast skolai odziņu, kas ļautu skolēnu skaitu palielināt,» rosināja D. Feldmane.
Uldis Katlaps atzina,
ka viņa uzdevums ir parādīt, kā Durs­upes skolas situācija izskatās no pašvaldības un valsts mērķdotāciju puses. Lai gan vietējiem, protams, bija patīkami vēlāk dzirdēt, ka Dursupes pamatskolas skolēnu mācību sasniegumi valsts pārbaudes darbos nav peļami, izglītības pārvaldes vadītājs sāka ar lietām, kas ļauj skaidri saredzēt, kāpēc šī izglītības iestāde attīstības stratēģijā minēta kā viena no tām, par kuras iespējamu reorganizāciju jālemj, domājot par izglītības iestāžu tīkla pilnveidošanu.
Kopš 2009. gada Dursupes pamatskolā skolēnu skaits sarucis no 102 skolēniem līdz 54. Ik gadu Balgales pagastā deklarēti vien trīs līdz astoņi jaundzimušie. Ņemot vērā līdzšinējās tendences, ir pamats domāt, ka 2020. gadā te varētu mācīties vēl par aptuveni desmit bērnu mazāk. «Runa ir par skolēnu skaitu, kas nepieciešams vienā klasē, skatoties no pedagogu atalgojuma viedokļa. Protams, tas nav vienīgais kritērijs, bet samērā svarīgs, citādi nepieciešams papildu finansējums, piemēram, pārdalot līdzekļus un citai skolai piešķirot mazāk nekā pēc skolēnu skaita pienāktos. Kas attiecas uz Dursupes pamatskolu, tas jau tiek darīts,» atgādināja U. Katlaps.
Valsts izglītības attīstības pamatnostādnes nosaka: skolās līdz 100 bērniem nepieciešami vairāk nekā deviņi skolēni klasē, 2017. gadā — jau virs desmit skolēniem klasē, bet 2020. gadā — virs 11 skolēniem. «Kas attiecas uz Dursupes pamatskolu — ja pilnīgi visus skolēnus pilnīgi visos priekšmetos savieto apvienotajās klasēs, tad līdz ar nagiem šobrīd varam nodrošināt finansējumu,» skaidroja izglītības pārvaldes vadītājs. Kā vienu no iespējamajiem risinājumiem viņš minēja iespēju Dursupes pamatskolu reorganizēt par pilnu (1.—6. klase) vai nepilnu (1.—4. klase) sākumskolu, kur klašu piepildījums drīkst būt mazliet mazāks.
«29. janvārī noslēgsies
stratēģijas sabiedriskā apspriešana. Pēc tam priekšlikumi tiks apkopoti, un stratēģija tiks apstiprināta Talsu novada domē. Kad tas būs izdarīts, dokuments noteiks kritērijus, uz kuriem balstoties varētu notikt izvērtēšana un sekot kāda rīcība. Tai, visticamāk, būs jānāk no izglītības pārvaldes, kas dosies pie deputātiem ar jautājumiem par to, kā un ko darām tālāk saistībā ar Dursupi un citām vietām novadā. Ja radīsies šaubas par kaut ko, atkal būs tikšanās un runāšana par tālāko,» turpmāko notikumu secību atklāja U. Katlaps.
Izglītības pakalpojuma attīstības stratēģijā teikts, ka par iespējamu skolas reorganizāciju varētu lemt novada domē, ja skolas vidējais klašu piepildījums ir vairāk nekā desmit procentu zemāks par to, kas nepieciešams mācību procesa nodrošināšanai no valsts mērķdotācijām, un ja izglītības iestādē ir divi vai vairāk apvienoto klašu komplekti. Izstrādājot reorganizācijas variantus, tiktu ņemti vērā tādi kritēriji kā klašu piepildījuma prognoze nākamajiem pieciem vai vairāk gadiem, skolas mācību procesa kvalitatīvie rādītāji un ēkas tehniskais stāvoklis.
Dursupes pamatskola nav vienīgā, kas šādā kontekstā stratēģijā ir pieminēta. Kā atzina U. Katlaps, ja demogrāfiskā situācija saglabāsies tāda kā līdz šim un ja valsts nemainīs savus kritērijus, tad 2020. gadā nelabvēlīgā situācijā varētu būt liela daļa pašvaldības skolu.
Par vienu gan Dursupes iedzīvotāji var būt droši — skolu nevar pēkšņi slēgt 1. septembrī, jo Izglītības likuma 23. pants nosaka: «Par izglītības iestādes likvidāciju vai reorganizāciju attiecīgās institūcijas un personas informējamas ne vēlāk kā sešus mēnešus iepriekš.» «Tas nozīmē — ja paiet 1. marts, varam uzelpot, ka vēl vienu gadu būs tāpat kā līdz šim,» konstatēja izglītības pārvaldes vadītājs.
Viņš arī atzina, ka Dursupes pamatskolas pirmsskolas grupas ir daudz stabilākā pozīcijā nekā skola, kaut vai tāpēc, ka valstiskās izglītības pamatnostādnes nosakot — pirmsskolas izglītības iestādei jābūt pēc iespējas tuvāk bērna mājām, 1.—4. vai 1.—6. klase drīkst atrasties attālāk nekā bērnudārzs, bet 7.—12. klases skolēni jau spēj pārvietoties vieni paši un doties uz jebkuru mācību iestādi.
«Kā tas ir? Atrast naudu,
lai varētu notīrīt Gaismas pilij logus, var, jo to vajag spodrināt. Kāpēc nevar atrast naudu, lai uzturētu mazu skoliņu? Es to nesaprotu! Kas ir pirmajā vietā — bērni vai stikli?» jautāja kāda Dursupes pamatskolas skolotāja.
Romāns Ganiņš, šīs skolas 1981. gada absolvents, pašlaik dzīvo Rīgā, bet apsver domu atgriezties Dursupē uz pastāvīgu dzīvi, atzīst, ka tādā gadījumā jautājums par to, vai bērnam ir iespēja turpat apmeklēt skolu, būs ļoti būtisks.
«Visu to biezputru, ko valsts politikas līmenī ir savārījusi, daudzās vietās redzu tieši saistībā ar skolu likvidāciju. Skola ir vitāli svarīgi lieta, lai apdzīvotā vieta vispār pastāvētu! Kur skolas ir likvidētas, tur iedzīvotāju skaits pamazām iet mazumā, un ir skaidrs, ka nākotnē tur paliks vien tie, kuriem ir lauki, ko apstrādāt, bet pārējais iznīks.
Nav kopēja valsts redzējuma, to mēs visi zinām, un tāpēc esam tur, kur esam. Bet pašvaldība nav tā, kurai jāskrien līdzi valsts noteiktajiem cipariem! Pašvaldībai ir savs budžets. Valsts neiedod? Lemjam paši! Iedot skolai papildu finansējumu, turēt to pēdējiem spēkiem, atsakoties no kaut kā cita! Ir iespēja pieņemt politisku lēmumu, ka neatkarīgi no tā, cik valsts iedos, kādus skaitļus valsts sazīmēs savās tabuliņās, mēs novadā katrā apdzīvotā vietā turēsim skolu un dosim papildu dotācijas no pašvaldības! Tas ir mans vienīgais ieteikums, ko iestrādāt stratēģijā līdz 2025. gadam — ka Dursupē vai citā vietā skola būs, jo pašvaldība saprot — ja skolas nebūs, arī apdzīvotā vieta pamazām ies zudībā,» viņš pauda.
«Varam vēlēties, lai skola būtu vienā, otrā, trešā un ceturtā vietā. Kā izglītības pārvaldes vadītājam mans mērķis ir, lai bērniem būtu labāk mācīties un iegūt izglītību, bet ļoti svarīgi ir ņemt vērā, ka iedzīvotāju skaits samazinās, tāpēc aicinu apdomāt situāciju, ka varbūt tomēr kaut kas ir jādara. Lai Dursupē būtu skola no 1. līdz 9. klasei, mēs visi vēlamies, bet jāskatās arī reālā situācija un jāmeklē konstruktīvi risinājumi,» noslēgumā atgādināja U. Katlaps.

 

  •  Nacionālā līmenī ir atzīts, ka demogrāfijas iespaidā vidējo izglītību līdz 2020. gadam sagaida nozīmīgs skolēnu skaita samazinājums, kas ietekmēs institucionālā tīkla pilnveidi. Būs nepieciešami pārdomāti risinājumi resursu koncentrācijai un izglītības pakalpojumu pieejamības pārstrukturizācijai, vērtējot katra novada un plānošanas reģiona īpatnības un attīstības modeļus.
  •  Salīdzinājumā ar 2009. gada 1. septembri, kad mācības Talsu novada vispārējās izglītības mācību iestādēs uzsāka 4172 skolēni, 2015. gadā skolēnu skaits samazinājies par 24 procentiem (3129 skolēni). Skolēnu skaita pieaugums ir vērojams vien Talsu Kristīgajā vidusskolā un Talsu sākumskolā.
  •  Ja izvērtē šī brīža klašu piepildījumu, nākas secināt, ka, neveidojot apvienotās klases, Talsu 2. vidusskolas filiālē «Laidzes pamatskola», Laucienes pamatskolas filiālē «Durs­upes pamatskola» un Stendes pamatskolā tas nav pietiekams. Tuvākajos gados problemātiska situācija var veidoties arī Vandzenes pamatskolā, Pūņu pamatskolā, Virbu pamatskolā un arī Laucienes pamatskolā, kur prognozējams skolēnu skaita kritums.
  •  Daļa no pamatskolām atkarībā no skolēnu skaita varētu tikt pārveidotas par pilnām (1.—6. klase) vai nepilnām (1.—4. klase) sākumskolām, jo prognozes liek domāt, ka 2017. un 2020. gadā šo skolu klašu piepildījums būs mazāks kā nepieciešams minimālai izglītības programmas realizācijai, neveidojot apvienoto klašu komplektus. Kur pašlaik vēl klašu piepildījums atbilst, pēc dažiem gadiem situācija varētu būt nelabvēlīgi mainījusies.
  •  Izpētes rezultātā netika konstatēts, ka pastāvētu sakarība — jo mazāk skolēnu klasē, jo labāki mācību rezultāti.
  •  Talsu novada izglītības iestādēs kopumā strādā 669 pedagogi, kuru vidējais vecums ir 46,14 gadi.

 Izglītības iestāžu tīkls Talsu novadā ir veidojies atbilstoši pagājušā gadsimta 80. gadu iedzīvotāju skaitam un bērnu dzimstības rādītājiem. Pēdējo 20 gadu laikā dzimstība ir samazinājusies vairāk nekā divas reizes.

  •  Izglītojamo skaitam samazinoties, finansējums ēku uzturēšanai pamatā palicis nemainīgs, tātad augušas izmaksas uz vienu izglītojamo.
  •  Skolu tīkla optimizācija, slēdzot skolas, kopējo situāciju Talsu novadā īstermiņā neuzlabos, bet var radīt virkni problēmu — jānodrošina skolēnu izglītošanās iespējas citās skolās, kas savukārt prasīs ceļu infrastruktūras sakārtošanu un uzturēšanu, sabiedriskā transporta kustības saskaņošanu ar mācību ritmu vai pašpārvadājumu nodrošināšanu. Tā radīs arī nodarbināto skaita samazināšanos izglītības sektorā, un daļai skolēnu palielināsies attālums līdz izglītības iestādei.

(No Talsu novada izglītības pakalpojuma attīstības stratēģijas līdz 2025. gadam.)

Pievienotie attēli
Atslēgvārdi
Izglītība
Komentāri
Ivonna Vicinska pirms 1728 dienām (27.01.2016 08:56)

Paldies par objektīvu rakstu, kurā ļoti korekti ir atspoguļoti visu pušu viedokļi.

Redakcijai jau par šo komentāru ir paziņots
Komentēt var tikai reģistrēti lietotāji.
Lai ielogotos sistēmā, izmanto kādu no sociālajām pasēm:
draugiem.lv twitter.com facebook.com
Lietotāja profils
Lai ielogotos sistēmā, izmanto kādu no sociālajām pasēm:
draugiem.lv twitter.com facebook.com
Twitter
----- Account: talsuvestis.lv -----