Rojā atklāj Valsts un pašvaldības vienoto klientu apkalpošanas centru 17.01.2014

15. janvārī Rojas novada domē ar Valsts un pašvaldības vienotā klientu apkalpošanas centra pilotprojektu Rojas novada domē iepazīstināja Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pārstāvji. Turpmāk, lai saņemtu vairāku valsts iestāžu pakalpojumus, Rojas novada iedzīvotājiem vairs nevajadzēs doties uz Talsiem, Ventspili vai Kuldīgu — tos varēs saņemt uz vietas pašvaldībā.
Valsts sekretāra vietnieks informācijas un komunikācijas
tehnoloģiju jautājumos Arnis Daugulis vispirms teica lielu paldies Rojas novada domes priekšsēdētājai Evai Kārkliņai par drosmi uzņemties kaut ko jaunu un nebijušu. «Pateicoties jūsu ieinteresētībai, šis pilotprojekts vispār ir kļuvis iespējams! Šis projekts ir apliecinājums tam, ka valsts un pašvaldības, ja grib, tad spēj jēgpilni sadarboties veidā, kas dod papildu vērtību iedzīvotājiem,» norādīja A. Daugulis. Viņaprāt, drosmīgajiem, kuri uzsāka šo pilotprojektu, uz savas ādas nākas izbaudīt arī vienu otru punu, vienlaikus iegūstot jaunu pieredzi. «Mēs arī ministrijā esam atvērti un labprāt mācāmies,» atzina valsts sekretāra vietnieks, rojeniekiem dāvinot ideju kasti ar uzrakstu «Palīdzi mums kļūt labākiem!», kurā tiks gaidīti vietējo cilvēku ierosinājumi un idejas.
«Arī mēs savā nelielajā pašvaldībā gribam šos pakalpojumus saņemt uz vietas — jau šobrīd laba sadarbība ir ar Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūru. Otrs izaicinājums bija savu resursu apzināšanās — mums ir ļoti labi darbinieki!» norādīja pašvaldības vadītāja Eva Kārkliņa.
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas
Publisko pakalpojumu departamenta direktors Aivars Draudiņš atzina, ka viens no kritērijiem projekta partneru izvēlē bija «atraktīvs, darbīgs, ar iniciatīvu apveltīts pašvaldības vadītājs». «Mums ir jāveido šie pakalpojumi pēc iespējas efektīvāki, vienkāršāki un iedzīvotājiem saprotamāki, kā arī jāsniedz tie iedzīvotājiem pēc iespējas labākā veidā, tāpēc nav svarīgi, vai tas ir valsts vai pašvaldības pakalpojums. Bieži vien tie top valsts un pašvaldības sadarbībā — iedzīvotājiem ir svarīgi, lai nav jātērē liels laiks un nauda, noteiktos laikos nokļūstot kādā noteiktā vietā, izmantojot sabiedrisko transportu. Tāpēc ilgās diskusijās tapa koncepcija par publisko pakalpojumu sistēmas pilnveidi, paredzot veselu rindu pasākumu ar vienotu normatīvo ietvaru. Kopīgiem spēkiem mums ir izdevies sagatavot šo normatīvu sākotnējo ietvaru — publisko pakalpojumu likumu, kas vakar tika apstiprināts Ministru kabinetā. Protams, ka tas vēl ies garu ceļu caur Saeimas komisijām — līdzīgi, kā strādājām pie likumprojekta un šī pilotprojekta, iesaistot visas ieinteresētās puses. Šis bija viens no stūrakmeņiem, kam sekos nākamie — pakalpojumu elektronizācija, pie kā mums būs jāstrādā. Tā kā ne visi cilvēki ir uz «tu» ar internetu un datoru, tikpat svarīgs posms ir klientu apkalpošana klātienē — izlēmām par diviem pilotprojekta modeļiem. Viens no tiem — valsts iestādes vienuviet sniedz jebkuru no saviem pakalpojumiem, otrs — sadarbība ar pašvaldībām, kuras valstī ir vienas no lielākajiem pakalpojumu sniedzējām, tāpēc neizmantot šo tīklu būtu irracionāli,» skaidroja A. Draudiņš. Tāpēc pilotprojekts 2014. gada pirmajā pusgadā tiks īstenots arī Aucē, kā arī Daugavpilī, Valmierā un Rīgā. Ja rezultāts izrādīsies veiksmīgs, notiks diskusijas par tā pagarināšanu — tā darbības laikā ministrijas speciālisti izvērtēs dažādus aspektus. Tā kā uz svinīgo prezentāciju bija ieradies arī kaimiņu pašvaldības — Dundagas novada — vadītājs Gunārs Laicāns, ministrijas pārstāvis pieļāva iespēju, ka informācija par publiskās pārvaldes sadarbību aizies arī līdz citām pašvaldībām.
Valsts un pašvaldības vienotais klientu apkalpošanas centrs Rojā
piedāvās Lauku atbalsta dienesta, Uzņēmumu reģistra, Valsts ieņēmumu dienesta, Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras, Valsts vides dienesta un Valsts zemes dienesta pakalpojumus. «Visi pakalpojumi būs bez maksas — cilvēks varēs nodot gan savu darba nespējas lapu, kārtot bērnu dzimšanas pabalstus, konsultēsim un pieņemsim iesniegumus uzņēmuma reģistrēšanā, kā arī saņemt daudzus citus pakalpojumus,» skaidro G. Krūmiņa. Tā kā pašvaldībai jau ir sadarbības līgums ar Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūru, tajā līdzšinējo sešu pakalpojumu vietā tiks piedāvāti četrpadsmit. Pagājušajā gadā tika pieņemts ap 500 iesniegumu. «Cilvēki ar šo iespēju ir ļoti apmierināti, iespējams, ļoti populārs būs arī Valsts ieņēmumu dienesta piedāvājums — iedzīvotāji varēs pieprasīt gan nodokļu grāmatiņas, gan nokārtot jautājumu par bērnu apgādību. Lauku atbalsta dienestā pieņemsim tiešos maksājumus — tie sāksies no marta. Iedzīvotāji pie mums Valsts ieņēmumu dienestā varēs iesniegt gada ienākumu deklarācijas. Tā kā darbojamies jau no 2. janvāra, pirmie 26 iesniegumi jau ir pieņemti,» stāsta Gunta Krūmiņa.
Lai ielogotos sistēmā, izmanto kādu no sociālajām pasēm: