Rakstu arhīvs
 
Decembris 2012
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Janvāris 2013
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Februāris 2013
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 1 2 3
Marts 2013
25 26 27 28 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Aprīlis 2013
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Maijs 2013
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Jūnijs 2013
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Jūlijs 2013
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Augusts 2013
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Septembris 2013
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6
Oktobris 2013
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Novembris 2013
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
Decembris 2013
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Janvāris 2014
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Februāris 2014
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 1 2
Marts 2014
24 25 26 27 28 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Aprīlis 2014
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4
Maijs 2014
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Jūnijs 2014
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6
Jūlijs 2014
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Augusts 2014
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Septembris 2014
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Oktobris 2014
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Novembris 2014
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Decembris 2014
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Janvāris 2015
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Februāris 2015
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 1
Marts 2015
23 24 25 26 27 28 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Aprīlis 2015
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3
Maijs 2015
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Jūnijs 2015
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Jūlijs 2015
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Augusts 2015
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Septembris 2015
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4
Oktobris 2015
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Novembris 2015
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6
Decembris 2015
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Janvāris 2016
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Februāris 2016
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 1 2 3 4 5 6
Marts 2016
29 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Aprīlis 2016
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
Maijs 2016
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Jūnijs 2016
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3
Jūlijs 2016
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Augusts 2016
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Septembris 2016
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2
Oktobris 2016
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Novembris 2016
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4
Decembris 2016
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Janvāris 2017
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Februāris 2017
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 1 2 3 4 5
Marts 2017
27 28 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Aprīlis 2017
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Maijs 2017
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Jūnijs 2017
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2
Jūlijs 2017
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Augusts 2017
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Septembris 2017
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
Oktobris 2017
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Novembris 2017
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3
Decembris 2017
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Janvāris 2018
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Februāris 2018
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 1 2 3 4
Marts 2018
26 27 28 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Aprīlis 2018
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6
Maijs 2018
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Jūnijs 2018
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
Jūlijs 2018
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Augusts 2018
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Septembris 2018
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Oktobris 2018
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Novembris 2018
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2
Decembris 2018
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Janvāris 2019
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Februāris 2019
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 1 2 3
Marts 2019
25 26 27 28 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Aprīlis 2019
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Maijs 2019
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Jūnijs 2019
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Jūlijs 2019
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Augusts 2019
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Septembris 2019
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6
Oktobris 2019
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Novembris 2019
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
Decembris 2019
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Janvāris 2020
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Februāris 2020
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 1
Marts 2020
24 25 26 27 28 29 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Aprīlis 2020
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3
Maijs 2020
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Jūnijs 2020
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Jūlijs 2020
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Augusts 2020
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Septembris 2020
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4
Oktobris 2020
 
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Viedoklis

Vai gaidāt Latvijas simtgades svētku?



Lai balsotu, jāielogojas sistēmā!
Pēdējās galerijas
Biežākie atslēgvārdi

Skola, kurā galvenais nav iemācīties kniksēt un labi mācīties, gatavojas paplašināties 27.04.2015

Elīna Lāce
elina@talsuvestis.lv
63291188

1. septembrī Talsu Kristīgā skola atzīmēs jau 20. pastāvēšanas gadadienu. Turklāt — lai gan pirms desmit gadiem direktore Inguna Gruzniņa sacīja, ka skolu vairs nepaplašinās, jau tagad ir skaidrs, ka no celtniecības procesa tomēr neizbēgt. Līdzās problēmām, ar kurām nākas saskarties katram izglītības iestādes vadītājam, I. Gruzniņai acu priekšā allaž jātur arī citas, tostarp — kā nepazaudēt skolas sākotnējo misiju, lai nekļūtu vien par alternatīvu valsts skolām.

Daudz topošo pirmklasnieku

Kristīgajā skolā šis mācību gads sākās neparasti — jau septembrī uz vietu 1. klasē nākamajā mācību gadā bija pieteikts vairāk bērnu nekā vienā klasē var uzņemt. Kamēr viņu bija vien nedaudz vairāk par 22, kas ir maksimālais šīs skolas klasē ietilpināmais skolēnu skaits, pārējos pierakstīja «gaidīšanas rindā». Tomēr, kad bija pieteikti jau 50 topošie pirmklasnieki, kļuva skaidrs, ka tomēr nāksies rast iespēju veidot divus pirmo klašu kolektīvus. «Ar to Talsu Kristīgā skola ir sasniegusi telpu un ēku kapacitātes maksimumu, jo vairāk skolēnus uzņemt nevaram. Un mēs arī nevarēsim uzņemt visus 50 bērnus, bet tikai 44, jo telpu nav,» atklāja I. Gruzniņa.

1995. gadā Kristīgā skola darbu sāka divās nelielās ēkās, bet 1999. gadā durvis vēra pirmā piebūve ar plašu ēdamzāli un pamatskolai pietiekamu daudzumu klašu telpu. 2005. gadā gatava bija arī vidusskolas ēka un sporta zāle. Par nepieciešamību atkal paplašināties kolektīvā tiekot runāts jau vairākus gadus. Ne tāpēc, lai varētu uzņemt vairāk bērnu, bet gan — lai varētu nodrošināt kvalitatīvāku mācību norisi dabas zinību bloka mācību priekšmetos.

«Tagad saprotu, ka skolas paplašinājums vajadzīgs arī tāpēc, ka šie topošie pirmklasnieki taču turpinās mācības tālākajās klasēs. Pašlaik strādājam pie skolas paplašināšanas plāniem. Arhitekts ir izmisumā, jo zemes nav daudz. Ēku paplašināšanu uz augšu ierobežo apbūves noteikumi, kas neļauj man uzcelt pirmo debesskrāpi Talsos. (Smejas.) Nevaru arī celt monstru, jo to pēc tam vajadzēs uzturēt. Par to visu man ir konflikts ar Dievu. Es Viņam saku: «Dievs, Tu man dod bērnus, bet nedod naudu! Kāpēc?» Bet Viņš ļoti bieži mudina vienkārši spert soli ticībā, un iespējams, ka šis būs tāds gadījums. Līdzekļus šim mērķim esmu centusies Amerikā piesaistīt, ar cilvēkiem par to esmu runājusi, bet nav tā, ka man kāds būtu izrakstījis čeku par daudziem simtiem tūkstošu. Labā vēsts ir — ja nebūs iespējas skolu paplašināt, tad vienkārši neuzņemsim vairāk bērnu nekā līdz šim. Man nevienam nekas nav jāpierāda! Vieglāk būtu neko necelt. Jāatmet bailes par to, kas būs, ja skolā nebūs daudz bērnu. Tas vēl nav labuma rādītājs, nebūt ne! Laba skola ir tā, kuras misija tiek kvalitatīvi īstenota, nevis tāda, kas sagrābusies daudz bērnu, bet zaudējusi savu identitāti,» uzskata Inguna.

Jebkurā gadījumā — 1. septembrī, protams, skola vēl būs līdzšinējā izmērā, plašo saimi ģimeniski satilpinot jau esošajās telpās, mazajiem atvēlot ērtākās klašu telpas, bet vecāko klašu skolēniem pielāgojoties apstākļiem. Tomēr skaidrs arī — ja paplašināšanās notiks, tai jāsākas jau šogad.

Viengabalainība pret dualitāti

Skolas direktore atzīst, ka nav ieinteresēta skolēnu skaitu bezgalīgi palielināt. Tā vietā viņa vēlas izstrādāt kritērijus, pēc kuriem veikt potenciālo skolēnu atlasi. «Pašlaik ir tā — kas grib, tas nāk. Skola aug, un aizvien biežāk sastopos ar situāciju, ka vecāki gaida, lai tā dod bērniem labu izglītību un iemāca kulturālu uzvedību drošā vidē. Bet patiesībā šīs skolas uzdevums primāri nav šo funkciju veikšana! Tā vietā galvenais uzdevums ir dot iespēju bērniem dzirdēt par Dievu un piedzīvot savā ikdienā gājumu kopā ar Viņu! Un tajā vecākiem skola ir ļoti jāatbalsta, lai bērnos viengabalainības vietā neveidotos dualitāte. Vecāki, kuriem nav bijis nekādas kristīgas pieredzes nevienā dzīves posmā, neizprot, cik svarīgi ir, lai arī viņi meklētu draudzi, piedzīvotu attiecības ar Dievu un rādītu bērnam kristīgu paraugu mājās. Ir iespējams veidot bērna raksturu ar pozitīvām lietām, bet tajā ļoti jāsaņem ģimenes atbalsts, lai tas, ko skola māca, netiek mājās apsmiets un kritizēts, bet cienīts.

Ir bezgala sarežģīti ar tādiem vecākiem runāt. Stāstu par iespējām sadarboties ar bērnu, atbalstīt viņu, piemēram, ar lūgšanām. Lūgšana ir lielisks instruments, kas darbojas! Ja tu vakarā kopā ar bērnu lūdz, Dievs groza situācijas, lietas un apstākļus, turklāt — lūgšanas laiks ir īpašs laiks, kad tu veido attiecības ar bērnu un vari, viņu neapvainojot, teikt: «Mīļais Debesu Tēvs, es lūdzu, lai Tu svētī manu bērnu, lai Tu dod manam bērnam gudrību izdarīt labu un pareizu izvēli!» Tās ir vienkāršas lietas, ko dzird gan Dievs, gan bērns! Tieši tāpat māte un tēvs piedzīvo svētības, kad bērns lūdz par saviem vecākiem. Tomēr bieži gadās pieredzēt — kad saku: «Varbūt pamēģiniet lūgšanu!», vecāku attieksme ir: «Ne tāpēc sūtīju bērnu Kristīgajā skolā.»

Savulaik mēs skolu sākām ar 37 bērniem. Tad bija vienkāršāk bērnus un vecākus pārredzēt, ar viņiem komunicēt, iet dziļumā. Tagad ir 270 skolēni, protams, vairs tādā dziļumā nespējam iet, un tas atstāj negatīvas sekas uz skolas iekšējo dzīvi. Kristīgais aspekts it kā kļūst mazsvarīgs, bet tā nedrīkst būt! Šī nav izglītības iestāde, kur galvenais būtu bērniem iemācīt taisīt kniksi un likt labi mācīties. Neesmu ieinteresēta strādāt alternatīvā izglītības iestādē. Mana misija bija dibināt kristīgu skolu.

Agrāk uzskatīju — jebkurai ģimenei, kas vēlas sūtīt bērnu mūsu skolā, būs iespēja dzirdēt par Dievu, tāpēc pastāv iespēja viņos piedzīvot lielu pārvērtību. Bet, ja bērns norobežojas no kristīgām lietām, viņā ir nicinājums un nievājoša attieksme, arī vecākiem ir pilnīgs noliegums vai vienaldzība pret kristietību, tas pamazām sēj negatīvo sēklu arī to bērnu sirdī, kuri ir atvērti un varētu izdarīt kristīgu izvēli jau šeit, skolā. Protams, 20 darba gados esmu piedzīvojusi situācijas, kad jaunietis, kurš, mūsu skolā mācoties, bijis ļoti izaicinošs, nav vēlējies ievērot skolas prasības un ir no mums aizgājis, pēc gadiem dzīvi ir izmainījis un saka: «Kad biju zemākajā punktā, atcerējos, ko jūs man toreiz mācījāt par Dievu.» Tie ir nelieli svētku brīži, tomēr — varu bērniem un jauniešiem dot iespēju, bet ir ļoti stingti jāpastāv uz skolas noteikumiem. Ja tu tos ievēro — skaisti. Ja ne — tev te nav jābūt! Es tevi nevaru izmainīt, to vari tikai tu pats,» atgādina Inguna.

Kvalitāte pret pļekainumu

Pārdomas par izglītības kvalitāti viņā īpaši rosinājusi viesošanās Amerikas labākajā privātskolā — Rona Klārka akadēmijā Atlantā. «Redzēju, ka kvalitāti nevar panākt bez stingrām, konsekventām prasībām. Normāli būtu, ja nevienā skolā nebūtu jācīnās ar nesekmību vai disciplīnas pārkāpumiem. Katram vajadzētu darīt savu darbu un sadarboties! Tomēr jūtam, ka kvalitātes jautājums daudzās jomās ir ārkārtīgi nolaists. Rona Klārka akadēmijā redzēju, ka pozitīvus vērtējumus skolēni var saņemt nevis par padarītu darbu, bet par labi un kvalitatīvi padarītu darbu. Mūsu skolēniem lielākoties ir priekšstats — ja es vispār kaut ko esmu darījis, tad tas jau ir jānovērtē ļoti labi! Vari dabūt pietiekamu vērtējumu, ja, piemēram, matemātikā esi uzdevumu sācis rēķināt, bet neesi izrēķinājis līdz galam. Ja katru uzdevumu esi apmuļļājis, beigās kaut kas salasās, sekmīgs vērtējums sanāk, bet zināt taču skolēns neko nezina, līdz galam darbu neprot paveikt! Pietrūkst arī gandarījuma par labi padarītu darbu. Standarti ir tā kritušies, ka ik gadījums, kur skolēna darbs netiek novērtēts ar «ļoti labi», ir konfliktsituācija ar skolēnu un viņa vecākiem. Skolēni vairs nesagaida, ka saņems 4 balles par zināšanām, bet sagaida, ka četrinieks pienāksies par to, ka viņi gājuši uz konsultācijām, jo tas parāda viņu pozitīvo attieksmi pret mācībām. Bet es nevarēšu 12. klasē pie matemātikas eksāmena darba pielikt apmeklēto konsultāciju sarakstu, parādot, cik šis bērns ir bijis centīgs vai mazcentīgs!

Klasiskais domāšanas modelis parādījās sarunā ar 9. klases skolnieku. Otrajā semestrī kādā mācību priekšmetā viņam sanāca divas balles. Neko nebija darījis! Kāpēc? Jo bija izrēķinājis — pirmajā semestrī uz liecības izlikts sešinieks, otrajā būs divnieks, tātad gadā četrinieks sanāks! Pat vecākiem likās — vai tad neprotam skaitīt? Četrinieks taču sanāk! Un gadās, ka skolotāji, negribot kašķi, sazīmē tos četriniekus, un miers. Bet tas pļekainums — jā, tieši pļekainums! — turpinās. Sišanās notiek nevis par pēctecīgām zināšanām, bet atzīmēm. «Es to kladīti jums aiznesīšu! Tad man būs četrinieks?» Pagaidi, draudziņ, četrinieks būs tad, kad varēsi uzrakstīt bez kļūdām, izrēķināt šo uzdevumu vai noskaitīt to dzejoli!» atgādina direktore.

Pilngadīgs, bet vai pieaudzis?

Inguna pamanījusi, ka šīs tendences sevišķi izteiktas kļuvušas pēdējos gados, un viņa tās saista ar valsts izglītības politiku. Skolotājiem neesot instrumentu, kā šīs lietas ietekmēt, arī zināšanu vērtēšanas sistēma neesot motivējoša. Par nevajadzīgu Kristīgās skolas direktore uzskata aptuveni trešdaļu no skolēniem apgūstamās mācību vielas. Esot arī skaidrs — mūsdienās, kad rodas nepieciešamība pēc jauna veida zināšanām un prasmēm, no kaut kā būs jāatsakās. Trūkstot vien gara milžu, kuri spētu prognozēt, kas nākotnē būs vajadzīgs visvairāk.

Tāpat I. Gruzniņa iestājas par vidējās izglītības apgūšanu 11 klasēs. Viens no iemesliem — attiecības starp skolotājiem un skolēniem, kuri sasnieguši pilngadību. «Sociālais un juridiskais statuss «pilngadīgs cilvēks» abiem ir vienāds! Kā veidot sadarbību gadījumos, ja šis jaunais pilngadīgais cilvēks atsakās ievērot skolas noteikumus vai regulāri tos pārkāpj un izturas necienīgi pret skolotājiem? Ar to brīdi, kad aprit 18 gadi, daudzos rodas pārākuma izjūta, lai gan ārējos apstākļos nekas nav mainījies, un šis jaunietis nav spējīgs pieņemt pieauguša cilvēka statusam atbilstīgi saprātīgus lēmumus. Tomēr izmantot savu statusu viņš prot: «Ko tu man vari pateikt — es esmu tikpat pieaudzis, cik tu!» Tieši tāpēc, manuprāt, būtu ļoti noderīgi, ja vidusskolas izglītības posms beigtos reizē ar bērna statusa beigām, kad vecākiem vēl ir iespējas ietekmēt savus bērnus un arī skolotāji var cerēt, ka skolas vidi izdosies veidot, balstoties bērna psiholoģijā,» uzskata direktore.

Viņas pārliecību nostiprinājusi arī kaimiņu novada vidusskolā piedzīvotā situācija, kurā, cenšoties palīdzēt kādai bārenei, Inguna viņas klases audzinātājai lūdza parunāt ar meiteni, lai iedrošinātu nesasteigt pieaugušu cilvēku attiecību veidošanu ar kādu puisi. «Skolas direktore, ārpusklases darba organizatore un klases audzinātāja uz mani skatījās ar neizpratnes pilnām acīm, paužot, ka es dzīvoju ārpus realitātes. Viņas teica: «Jums vajadzētu priecāties, ka jaunieši mīl un ka viņiem ir attiecības! Mums vidusskolā nāk skolēni, kuriem ir ģimenes!» Kad iepletu acis un jautāju, vai tiešām skolēni ir jau precējušies, atbilde bija: «Nē, bet viņi dzīvo kopā!» Vecāku īrētā istabā! Arī tāpēc esmu par 11 klašu izglītību — visi skolu beidz pirms 18 gadu sasniegšanas, tad sāk pieaugušo dzīvi ar augstskolu izvēli, darba iespējām un izvākšanos no vecāku ligzdas,» saka I. Gruzniņa.

Vēloties pārlikt akcentus

Par spīti minētajiem gadījumiem, kādu nav daudz, tomēr tie, iespējams, parāda tendences, skola joprojām esot pozitīvu emociju avots. «Redzu, ka bērni ir mācāmi, viņi grib redzēt robežas un to, ka uzslava ir par labi padarītu darbu un konstruktīva kritika — par slikti padarītu darbu. Centīšos, lai Kristīgajā skolā prasības nemazinātos. Tieši otrādi — lai tās kļūtu vēl skaidrākas un tiktu ievērotas, jo tas ir uz kopīgu labumu vērsts.

Ļoti bieži orientējamies uz izaicinājumiem un problēmām, laiku un enerģiju ieguldot to risināšanā, lai gan patiesībā mums vajadzētu čubināt tos bērnus, kuriem šo problēmu nav. Skolotājs stundā ņemas ar disciplīnas pārkāpējiem, mājasdarbu nepildītājiem, nepieklājīgajiem, bet no tā cieš tie, kuri grib mācīties! Ļoti gribētu Kristīgajā skolā šos akcentus pārlikt — dot labajiem skolēniem atspēriena dēli, lai viņi var iet ar staltu stāju un paceltu galvu, un toni nenoteiktu tie, kuri negrib mācīties. Ja ģimene šo skolēnu problēmas nespēj atrisināt, tad arī mēs to nevarēsim. Ja 8. klases skolēns ir nepieklājīgs pret skolotāju, jo nav saņēmis uzmanību no tēva, kurš ir aizņemts biznesā, tad, kamēr tēvs nenolaidīsies no saviem augstumiem un nepaskatīsies uz dēlu, skolotājs neko nevarēs padarīt. Vai man šis bērns ir jāpatur skolā, ja viņš traucē un rāda sliktu paraugu visai klasei? Nevaru atrisināt viņa ģimenes problēmas. Bērns nav vainīgs, bet es arī neesmu vainīga. Nedrīkstu pieļaut, ka cieš skolotāji un citi skolēni,» uzskata Inguna.

Sarunas noslēgumā viņa izstāsta reiz piedzīvoto situācijā, kad kādam tēvam nācās uzklausīt kritiku par dēlu, kurš mācījās Kristīgajā skolā. «Reiz viņš teica: «Zini, ko — ja tad, kad man būs 60 gadi, bet dēlam 40, es redzēšu, ka no viņa nekas nav iznācis, tad es teikšu, ka kritizētājiem bija taisnība. Bet pagaidām es no kritikas norobežojos!» Taisnība! Gan jau ap 40 gadu vecumu no mums visiem kaut kas būs iznācis. Vai tas, ko cerējām un gribējām? Tas ir cits jautājums,» spriež I. Gruzniņa.

Pievienotie attēli
Atslēgvārdi
Izglītība, Talsu kristīgā skola
Komentāri
Komentēt var tikai reģistrēti lietotāji.
Lai ielogotos sistēmā, izmanto kādu no sociālajām pasēm:
draugiem.lv twitter.com facebook.com
Lietotāja profils
Lai ielogotos sistēmā, izmanto kādu no sociālajām pasēm:
draugiem.lv twitter.com facebook.com
Twitter
----- Account: talsuvestis.lv -----