Rakstu arhīvs
 
Decembris 2012
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Janvāris 2013
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Februāris 2013
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 1 2 3
Marts 2013
25 26 27 28 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Aprīlis 2013
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Maijs 2013
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Jūnijs 2013
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Jūlijs 2013
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Augusts 2013
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Septembris 2013
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6
Oktobris 2013
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Novembris 2013
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
Decembris 2013
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Janvāris 2014
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Februāris 2014
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 1 2
Marts 2014
24 25 26 27 28 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Aprīlis 2014
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4
Maijs 2014
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Jūnijs 2014
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6
Jūlijs 2014
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Augusts 2014
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Septembris 2014
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Oktobris 2014
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Novembris 2014
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Decembris 2014
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Janvāris 2015
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Februāris 2015
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 1
Marts 2015
23 24 25 26 27 28 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Aprīlis 2015
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3
Maijs 2015
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Jūnijs 2015
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Jūlijs 2015
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Augusts 2015
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Septembris 2015
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4
Oktobris 2015
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Novembris 2015
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6
Decembris 2015
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Janvāris 2016
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Februāris 2016
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 1 2 3 4 5 6
Marts 2016
29 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Aprīlis 2016
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
Maijs 2016
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Jūnijs 2016
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3
Jūlijs 2016
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Augusts 2016
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Septembris 2016
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2
Oktobris 2016
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Novembris 2016
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4
Decembris 2016
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Janvāris 2017
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Februāris 2017
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 1 2 3 4 5
Marts 2017
27 28 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Aprīlis 2017
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Maijs 2017
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Jūnijs 2017
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2
Jūlijs 2017
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Augusts 2017
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Septembris 2017
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
Oktobris 2017
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Novembris 2017
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3
Decembris 2017
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Janvāris 2018
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Februāris 2018
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 1 2 3 4
Marts 2018
26 27 28 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Aprīlis 2018
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6
Maijs 2018
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Jūnijs 2018
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
Jūlijs 2018
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Augusts 2018
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Septembris 2018
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Oktobris 2018
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Novembris 2018
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2
Decembris 2018
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Janvāris 2019
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Februāris 2019
 
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 1 2 3
Viedoklis

Vai gaidāt Latvijas simtgades svētku?



Lai balsotu, jāielogojas sistēmā!
Pēdējās galerijas
Biežākie atslēgvārdi

Tehnoloģijām vajadzētu dot mums daudz brīva laika… it kā 05.10.2015

Elīna Lāce
elina@talsuvestis.lv
63291188

Talsu ģimeņu un bērnu attīstības centrs «Brīnumiņš» pagājušajā nedēļā aicināja klīniskās psiholoģes Zintas Lindes vadībā domāt par ļoti aktuālu tēmu — tehnoloģiju pozitīvo un negatīvo ietekmi uz bērniem un pieaugušajiem. «Viens ir skaidrs: tehnoloģijas ir un būs, gluži tāpat kā lietus — mums var nepatikt, bet tas līst, un ar to mums jārēķinās,» jau tikšanās sākumā atgādināja lektore.
«Tās ir brīnišķīgas cilvēka radītas lietas: televizori, datori, planšetdatori, telefoni… Tehnoloģijas mums dod ārkārtīgi daudz iespēju. Varam mācīties, atpūsties, izklaidēties, ātri savstarpēji sazināties. Tam vajadzētu dot mums daudz vairāk laika. Un pēkšņi jūs man sakāt: «It kā…»
Tehnoloģijas iespaido mūsu laiku. Milzīgā ātrumā virsū gāžas ļoti plaša informācija. Savulaik, ja gribējām palasīt jaunas ziņas, gājām uz pastkastīti vai kiosku pēc avīzes, nācām mājās un lasījām. Tagad jaunie cilvēki austiņās klausās mūziku, ziņas. Braucot ar automašīnu, parasti ieslēdzam mūziku vai radio, ceļā parunājam pa telefonu, tātad ļoti aktīvi iesaistāmies dzīvē. Ziņas televīzijā pasniedz īsi un koncentrēti, tās strauji nomaina cita citu, un katrs sižets satur lielu vizuālas informācijas apjomu. Ekrāna apakšpusē redzama cita informācija, kas mainās. Re, cik intelektuāli attīstīti esam! Ar vienu aci skatāmies, ko diktors stāsta, ar otru lasām, kas apakšā rakstīts, tātad uztveram divus informācijas avotus vienlaicīgi. Tas iezīmē nopietnu spēju sadalīt uzmanību.
Tas pats ir internetā. Ja atveram e-pastu, visās malās rēgojas dažāda rakstura piedāvājumi, izlec pa kādai reklāmai. Esam jau pieraduši, ka laukums vispirms jāattīra, ar peli veikli cenšamies trāpīt uz visiem krustiņiem, kas ļautu reklāmas logus aizvērt. Ja dzīvē kas tāds notiktu, tās būtu šausmas! Ieeju veikalā, gribu nopirkt salātus, bet man abās pusēs lēkā cilvēki, cenšoties pierunāt, lai nopērku to vai citu preci, bet pa kājām man vēl met ar vistu stilbiņiem!
Šajā laikā, kad ap mums nemitīgi ir tik dažāda informācija, iedomājieties bērnu, kurš aiziet uz skolu un ierauga… skolotāju. Vienkārši stāv un kaut ko stāsta! Kas var būt neinteresantāks? Kādi vecāki stāstīja, kā, labu gribēdami, nopirkuši bērnam ļoti skaistas koka rotaļlietas. Viņš gan ar tām ilgi nespēlējās… Kāpēc? Vecāki šīs rotaļlietas pirka savu nostalģisko jūtu vadīti, jo viņiem bērnībā kas tāds ir paticis, bet mūsdienu bērni ir tik dinamiski, pieraduši pie informācijas piesātinājuma, ka tādas rotaļlietas nespēj ilgi izskatīties vērtīgas viņa acīs. Ja paskatās, kādas multiplikācijas filmas pašlaik tiek rādītas, nav brīnums, ka mūsdienu bērns nespēj noskatīties «Ezīti miglā». Tur tak beigts var kļūt! Ezītis velkas un velkas pa miglu, un tad viņi abi ar lāci sēž un skatās zvaigznēs! Paši varat pavērtēt, kā tagad ir skatīties filmas, kas mums bērnībā ļoti patika! Tagad to darbība šķiet ļoti lēna,» pamanījusi Zinta.
«Vai, cik smukiņi!»
Psiholoģe atgādina, ka tehnoloģijas ietekmē mūsu apziņu un vērtības, pat ja domājam, ka lielu daļu apkārtējās informācijas neuztveram. Vērtību nodošana citiem notiek, piemēram, sociālajos tīklos, kur nereti labprātīgi piekrītam veidot zināmas attiecības ar svešiem cilvēkiem. «Prasīju bērniem, ko darīt ar nepazīstama cilvēka uzaicinājumu, bet viņi norādīja, ka šo cilvēku pazīst kāds no maniem draugiem. Domāju — nu, tas ir tāds normāls cilvēks, tad jau, ja viņš pazīst to nepazīstamo aicinātāju, arī tas būs normāls cilvēks,» atspoguļojot sociālo tīklu lietotājiem labi pazīstamu situāciju, klātesošos smīdināja Zinta.
«Esmu sapratusi, ka mani draugi un paziņas labprāt ievieto sociālajos tīklos smieklīgus video. Tas ir labi — humors, cilvēks atpūšas, kļūst priecīgāks. Vēl saprotu, ka maniem feisbuka draugiem ir lielas problēmas ar kājām — viņiem griežas ārā kāju pirksti! Ar aizdomām esmu sākusi pētīt savus kāju pirkstus. Karsta informācija saistīta ar bēgļu jautājumiem. Tad lasu, cik smalki vai rupji cilvēki lamājas. Daudzi sociālajos tīklos grib citiem pastāstīt par sevi. Atkarībā no tā, ko viņš augstu vērtē, tiek ievietotas arī bildes. Tās bieži ir ļoti skaistas, bet, palasot komentārus, redzu, ka daudzi no tiem ir formāli kā: «Vai, cik smukiņi!» Var arī nerakstīt vispār neko, bet uzspiest «Man patīk»! Cik jauki! Cik burtus es ietaupu, pat ja būtu rakstījusi tikai to formālo frāzi! Tiesa, rakstot būtu vismaz attīstījusi sīko motoriku. Ja kādam ir dzimšanas diena, arī nekas nav jāraksta — Draugos dāvanas jau ir sagatavotas. Tas ir tāds negatīvs virziens, kādā tehnoloģijas mūs nes.
Skatos, ļoti daudz informācijas internetā ir par izskatu. Sieviete no reklāmas vēsta: «Pēc piecām dienām es sevi nepazinu!» Protams, man gribas zināt, kas tāds atgadījās, ka viņa sevi vairs nepazina! Bet izrādās, ka nemaz nevaru to tā uzzināt — man vispirms jāmaksā un jāiedod savi dati…
Trieciens mūsu intelektam un ziņkārei ir, kad parādās tādi virsraksti kā «Šokējošs notikums starp māti un meitu!». Lai uzzinātu, par ko ir runa, tev raksts jāatver, lai gan nav bijusi nekāda doma vispār kaut ko internetā lasīt! «Jūs neticēsiet, kas notika tālāk!», «Šokējoši!», «Tam nav iespējams ticēt!» — šādi virsraksti liek mums atvērt rakstus un pavadīt pie datora vairāk laika, nekā bijām plānojuši. Un parasti šīs šokējošās ziņas mani nešokē… Nezinu — uztraukties par sevi vai ne.
Ļoti daudz kas ir no pārdabiskās pasaules, parapsiholoģijas, astroloģijas, modē ir karmiskās lietas. Padomājiet, kā jūtas bērns, kurš redz visu šo informāciju! Iespējams, tā viņu ietekmē vēl vairāk. Kaut gan… Kas lai zina, kurš ietekmējas vairāk — bērns vai pieaugušais? No vecuma tas noteikti nav atkarīgs,» spriež psiholoģe.
Agresija, nemirstības izjūta
Uz cilvēka intelektu tehnoloģijas negatīvu iespaidu atstāj tāpēc, ka pārāk daudz ko saņemam gatavu. «Interneta meklētājā Google var uzdot visstulbākos jautājumus un vienmēr kādu atbildi atrast. Savulaik, kad rakstījām skolā referātus, meklējām avotus, likām informāciju kopā. Tagad galvenās opcijas ir «Copy» (no angļu valodas — kopēt) un «Paste» (ievietot).
Pozitīvi — paaugstinās reakcijas ātrums. Bērnelis, kurš no mazām dienām spēlēs ir pa trasēm vālējis un daudzus sašāvis, arī reālajā dzīvē spēj trīsreiz ātrāk uzšaut pa ausi tam, kas viņam iebaksta. Negatīvi — vairs tik daudz nenodarbinām prātu. Pat tur, kur mēs varētu padomāt, izvēlamies to nedarīt. Tiek uzskatīts arī — ja cilvēks ļoti daudz spēlē datorspēles un sevi noslogo ar tehnoloģijām, tas slikti ietekmē darba atmiņu, kas mums vajadzīga izmantošanai tūlīt un tagad. Tomēr, ja izvēlas spēles, kuras ir attīstībai labvēlīgas, piemēram, atmiņas spēles, tās, protams, atstāj labu iespaidu,» salīdzina Zinta.
Runājot par emocionālo sfēru, mazus bērnus īpaši nelabvēlīgi ietekmējot spēles, kurās ir bojāgājušie. «Sapratne par nāvi kā par realitāti, kaut ko neatgriezenisku, noformējas sešu septiņu gadu vecumā. Pirms tam var būt tā, ka bērns bijis vecmāmiņas bērēs, bet nākamajā dienā jautā, kur tad viņa ir un kāpēc necep pankūkas! Spēlējot šādas spēles, bērniem var rasties nemirstības izjūta — ir pieejamas jaunas dzīvības, nokautais atkal pieceļas. Tādējādi zūd arī veselīgs pašsaglabāšanās instinkts.
Uz bērna personību ietekmi atstāj spēles sižets. Kādam ir jābūt, lai uzvarētu? Uzvar veiklākais, stiprākais, agresīvākais, tāpēc bērnam iespējama fiksēšanās uz agresiju. Bērni, kuri agrā vecumā spēlē šādas spēles, kļūst egocentriskāki, viņos neattīstās empātijas izjūta, viņi ir mazāk spējīgi just līdzi tiem, kuri ir vājāki. Citkārt bērniem mēdz mācīt nespert akme­nim vai kokam, jo tiem sāp, bet šajās spēlēs pat cilvēki tiek nošauti, viņiem tiek norautas galvas…
Vēl ir jautājums par to, kāds ir bērna reālais un virtuālais «es». Citreiz bērni agresīvo virtuālo «es» pārnes uz reālo dzīvi un dara pāri citiem. Dažkārt veidojas pasīvā agresija, kad bērns saprot, ka realitātē nav tik stiprs kā spēlē, tāpēc kļūst kaitniecisks, vienalga atrodot veidu, kā citiem nodarīt pāri. Pētījumi rāda, ka spēles stimulē tās smadzeņu daļas, kuras saistītas ar redzi un kustību, bet neattīsta tās, kuras atbild par agresijas kontroli. Tā ir problēma, ko var vēlāk novērot skolās.
Uzskata, ka pārmērīga tehnoloģiju lietošana rada hronisku stresa uzkrāšanos. Agresīvu spēļu spēlēšana varbūt noņem akūtu stresu, ļaujot uz brīdi izlādēties, bet nerisina problēmas,» atzīst psiholoģe.
Labāk, lai ir reālas ziepes!
Nopietns mīnuss — tehnoloģijas iznīcina dziļo lasīšanu. «Esam pieraduši lasīt pa diagonāli, paņemot tikai informāciju, nevis baudot procesu. No tā izriet nākamā problēma: iztēles trūkums. Ja bērni no maza vecuma daudz laika pavada pie datora, viņiem neattīstās iztēle. Pasliktinās arī verbālās spējas. Sadzīviskā sarunā jau šie bērni var izstāstīt, ko skolā darījuši, ko ēdīs, bet, tiklīdz bērnam jāaizstāv savs viedoklis, plašāk jāizklāsta, krāsaini jāapraksta rudens… Ne velti skolotāji norāda, ka darbā jāuzraksta 250 vārdi — jo skolēnu darbiem ir tendence kļūt arvien īsākiem. Ja pateikts, cik garam tekstam jābūt, skolēns mēģina to piedzīt. Tas ir grūti, jo nav pietiekami plaša vārdu krājuma.
Pozitīvi, ka telpiskā uztvere, domāšana, spēja sadalīt uzmanību tiek attīstīta, pat spēlējot braukšanas un šaušanas spēles. Ja pie tehnoloģijām laiku pavada atbilstoši vecumam, attīstās reakcija, atmiņa, vizuālo tēlu uztveršana, smalkā motorika, loģiskā domāšana, spēja klasificēt, vispārināt, domāt nestandarta situācijās,» uzskaita Zinta. Amerikāņu psihologu spriedums par laiku, ko bērns drīkstētu pavadīt pie tehnoloģijām, daudziem vecākiem varētu šķist pārsteidzošs. Kamēr par to, vai līdz divu gadu vecumam vispār bērnam vajadzētu ierādīt šādas lietas, vēl tiekot nopietni diskutēts, tepat Latvijā vecāki psiholoģei ar lepnumu stāsta, ka viņu gadu vecais bērniņš jau prot darboties ar planšetdatoru. «Nedomāju, ka par ko tādu vajadzētu priecāties. Šis bērns būs mans klients pēc vairākiem gadiem,» skaudri atzīst Zinta. Semināra dalībniece zina teikt, ka piedāvājumā esot pat ar planšetdatora statīvu aprīkoti zīdaiņu krēsliņi, kas paredzēti lietošanai no trīs mēnešu vecuma… «Tas ir tik labi — ir miers mājās! Šis ir tas, ko vecāki izvēlas, ja paši ir noguruši no darba. Lai mājās nav ļembasta, vienam bērnam iedod planšetdatoru, otram «PlayStation»… Bērns neiet ārā, nav pa logu jāvaktē, ko viņš tur dara, vai nekaujas, ir pie vietas, siltumā… Zinu ģimeni, kur māte aizbrauca strādāt, tēvs palika ar 1,3 un trīs gadus maziem bērniem. Viņš nopirka abiem planšetdatorus, pats skatījās televizoru, dzēra savu aliņu un bija apmierināts. Kad māte atbrauca atpakaļ, nācās pārbaudīt, vai bērniem vispār nav garīgas atpalicības!
Arī pusaudžu vecāki izvēlas, lai bērns sēž pie datora, ir mājās, netaisa ziepes, bet… labāk būtu, ja viņš taisītu ziepes, jo tā būtu reālā dzīve un reālas ziepes! Citādi pienāk brīdis, kad viņš vairs negrib neko citu, zūd interese pat par to, kas agrāk interesējis,» brīdina psiholoģe.
Mērenība noder visās jomās
Amerikāņu psihologi uzskata, ka trīs četru gadu vecumā bērns pie tehnoloģijām drīkstētu pavadīt 25 minūtes, piecu sešu gadu vecumā — 35 minūtes, septiņu astoņu gadu vecumā — 40 minūtes, bet pusaudžiem varētu atļaut stundu. «Jautājums gan ir par to, kas ar tehnoloģijām tiek darīts. Pusaudzis mācās, dators ir ieslēgts tikai tāpēc, ka fonā tiek atskaņota mūzika. Ja viņš mācās, ir intereses, draugi — viss kārtībā. Tomēr slideni tas ir arī pieaugušajiem. Ne velti konsultācijās dzirdu, ka tētis neiesaistās bērna audzināšanā, jo visu laiku sēž pie datora…
Bažas ir par atkarības veidošanos. Bērnu nevar no datora dabūt nost; kad to mēģina, viņš uzrīko ļembastu. Gadās, ka piepeši nedarbojas internets, bet bērns nespēj to adekvāti pieņemt. Un kas ar mums pašiem notiek, kad pazūd internets!
Pētījumi rāda — daudz izmantotas tehnoloģijas apdraud ģimenes dzīvi. Bērni konsultācijās sūdzas, ka tētis spēlē spēles, bet mamma «sēž datorā», tāpēc bērns tur netiek klāt! Tas mēdz beigties ar tādu risinājumu, ka ģimenē katram tiek nopirkts savs dators. Ja vēl virtuāli varētu paēst un uzkopt māju…
Diemžēl tehnoloģijas veicina emocionālo izpausmju nabadzību, notrulināšanos. Gan bērniem, gan pieaugušajiem pastāv draudi arī par ieiešanu fantāziju pasaulē, reālajiem kontaktiem arvien vairāk samazinoties. Cilvēks kļūst arī viegli aizkaitināms,» uzskaita Zinta.
Tikšanās noslēgumā viņa rezumēja: «Tehnoloģijas ir ļoti labas, ja tās izmantojam tam mērķim, kam tās domātas! Jāizmanto pozitīvais, ko tehnoloģijas dod. Spēles taču var izvēlēties tādas, kur vajadzīga loģika, stratēģija, kas māca valodu vai ko citu! Varam būt sociālajos tīklos, bet mācīties atteikties no tā, kas tikai ietekmē mūsu viedokli un zog laiku. Laiks it kā pazūd. Ieejam ļoti ātrā ritmā. Un tad cilvēki saka: «Laiks tik ātri paiet. Bija pirmdiena — jau ir piektdiena. Bija vasara — tūlīt atkal būs Ziemassvētki…» Bet laiku taču mēs patiesībā gribam izdzīvot, gribam ilgāk dzīvot.
Novēlu jums mācēt izmantot tehnoloģijas un mācīt to arī saviem bērniem, lai tās strādātu jūsu labā! Man patīk atgādināt sengrieķu teicienu: «Mērenība — likums augstākais!» Par ēdienu taču mēs zinām — kas notiek, ja vakarā pārēdas. Jāsaprot, kas ir mērenība tehnoloģiju lietās.»
Šis bija pirmspēdējais seminārs «Brīnumiņa» īstenotajā projektā «Sadzirdēt, mainīt un attīstīt!». Nākamais iecerēts decembrī.

Pievienotie attēli
Atslēgvārdi
sabiedrība
Komentāri
Komentēt var tikai reģistrēti lietotāji.
Lai ielogotos sistēmā, izmanto kādu no sociālajām pasēm:
draugiem.lv twitter.com facebook.com
Lietotāja profils
Lai ielogotos sistēmā, izmanto kādu no sociālajām pasēm:
draugiem.lv twitter.com facebook.com
Twitter
----- Account: talsuvestis.lv -----