Valstī pasažieru pārvadājumu joma joprojām nesakārtota 07.11.2013


Jau septembrī aizsākās Latvijas Pasažieru pārvadātāju, Latvijas Autoostu un reģionālo pārvadātāju asociācijas pārstāvju, Vidzemes un Zemgales reģiona pārstāvju, Autotransporta direkcijas (ATD) un Satiksmes ministrijas atbildīgo darbinieku diskusijas par nozares attīstību. Jau tad bija skaidrs, ka Zemgales un Vidzemes plānošanas reģionam līdzekļu pasažieru pārvadāšanai līdz gada beigām nepietiks. Situācija paliek arvien nokaitētāka, un māc bažas, ka šajos reģionos varētu tikt pārtraukta sabiedriskā transporta kustība. Meklējot risinājumu, pasažieru pārvadājumu sistēmā gaidāmas būtiskas pārmaiņas.
Lai segtu zaudējumus, Zemgales un Vidzemes plānošanas reģions pieprasījis 1,42 miljonus latu, to vietā piešķirta tikai puse — 760 tūkstoši latu. Līdz ar to varētu iestāties atsevišķu uzņēmumu maksātnespēja un iedzīvotājiem netikšot garantēti pieejami sabiedriskā transporta pakalpojumi.
Kolēģi ir neapskaužamā situācijā,
to neslēpj arī akciju sabiedrības «Talsu autotransports» vadītājs Āris Zapackis. Viņš norādīja, ka Vidzemes un Zemgales reģiona pasažieru pārvadātājus pārējie saprot un atbalsta. «Talsu autotransporta» pakalpojumu izmantotājiem satraukumam nav pamata un situācija esot raksturojama kā apmierinoša. Visas darbības uzņēmumā vērstas uz to, lai ieekonomētu un samazinātu izdevumus. Kopumā situācija pasažieru pārvadājumu sistēmā prasa uzlabojumus. Āris Zapackis kā vienu no risinājumiem redz izstrādāto likumprojektu «Grozījumi Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā», kas paredz centralizēt sabiedriskā transporta pakalpojumu pārzināšanas un organizēšanas funkciju. «Likumprojektā ir iekļautas vairākas labas lietas. Pirmkārt, tajā būs skaidri definētas atšķirības starp nelegālu un legālu pārvadātāju. Tas būtiski uzlabos situāciju pasažieru pārvadājumos. Otrkārt, līdz šim pasažieru pārvadājumus mūsu reģionā plānoja Kurzemes plānošanas reģions, bet Autotransporta direkcija atbildēja par starppilsētu pārvadājumiem. Plānots, ka pēc likumprojekta apstiprināšanas abas funkcijas uzņemsies direkcija, tas būtiski atvieglos pārraudzību,» skaidro Ā. Zapackis.
Jāatgādina,
ka septembrī satiksmes ministrs Anrijs Matīss apņēmās izpildīt vairākus solījumus, to skaitā uzsākt sarunas ar Finanšu ministriju par atlikušo dotāciju līdzekļu pārdali, lai atrastu finansējumu krīzē nonākušo reģionu pārvadātājiem oktobrim, nekavējoties sagatavot un veikt izmaiņas Ministru kabineta noteikumos, lai izmainītu finansējuma sadali starp plānošanas reģioniem, un atrast iztrūkstošo finansējumu 1,42 miljonu latu apmērā, lai segtu visu vietējo reģionālo pārvadātāju zaudējumus 2013. gadā. No šiem solījumiem pašlaik izpildīts tikai pirmais.
Ja valdība drīzumā neatradīs papildu finansējumu plānošanas reģioniem, pasažieru pārvadātāji reģionos sola streiku «Diena bez sabiedriskā transporta».
Lai ielogotos sistēmā, izmanto kādu no sociālajām pasēm: