No sava apļa raugoties 27.01.2017

Man patīk apļveida, gredzenveida kompozīcija. Ļoti. Par to atkal
atcerējos aizvakar, kad mana darba diena zināmā mērā izveidojās kā
tāda kompozīcija — no rīta, dodoties uz darbu, nopriecājos par
skaisto saullēktu, bet vakarā, kad bija pielikts punkts pēdējam
rakstam, aiz loga bija vēl brīnišķīgāks saulriets līdzīgos
toņos.
Aplis vispār ir ievērības cienīgs simbols. Kaut kur lasīju, ka
cilvēks jau piedzimstot ar vēlmi meklēt apaļas formas. Savukārt
vēlme pašam veidot apaļas formas norādot uz cilvēka vajadzību pēc
veseluma, noteiktas kārtības.
Laulības gredzena aplis simbolizē bezgalību, mūžību — tik ilgi tiem
diviem, kas kļuvuši par vienu miesu, būtu jāpaliek kopā. Un katrs
jau arī ilgojas vienmēr būt ieskauts mīļotā roku aplī.
Tomēr dažkārt aplis izrādās vāveres ritenis. Tad apļveida
kompozīcijā nav nekāda skaistuma — ieraugot pazīstamus motīvus, tu
tikai saproti, ka joprojām esi turpat, kur bijis. Iestrēdzis
bezjēdzīgā skrējienā, kurā tu it kā rosies, bet labuma nekāda (nu,
varbūt vienīgi kādu kaloriju sadedzini), it kā no kaut kā bēdz, bet
aizbēgt jau nevari…
Skatos, ka interneta vidē ne viens vien temats nonācis tādā vāveres
ritenī, kur neviens negrib citam dot tiesības uz pēdējo vārdu,
tāpēc atkal un atkal tēma tiek aktualizēta, varbūt mazliet citādākā
gaismā, varbūt pievienojot vēl kādas personas komentāru, bet pamatā
— atgriežoties sākumpunktā un ejot gandrīz to pašu ceļu no jauna.
Bet aizbēgt neizdodas — ne no Vairas Vīķes-Freibergas «kapu
skandāla», ne no Kristīgā Radio un Jura Rubeņa grāmatas «Viņa un
Viņš. Mīlestība. Attiecības. Sekss» atbalstītāju viedokļu
sadursmes, ne no minējumiem par ASV prezidenta Donalda Trampa
iespējamo turpmāko rīcību un tās ietekmi uz pārējo pasauli. Un kur
šajos viedokļos, minējumos, pravietojumos un spriedumos ir
patiesība? Kaut kur to pinuma, gluži vai vainaga, vidū? Vai tomēr —
ārpus cilvēku tomēr ļoti subjektīvās uztveres?
Skatoties, kādu informāciju manā virtuālajā redzeslokā esošie
ļaudis izvēlas publiski līdzdalīt, redzu, ka arī no tās veidojas
gluži vai aplis. Vieni vairo pārliecību, ka «viss ir slikti». Citi,
līdzīgi kā savā šogad tapušajā interneta blogā Toms Kreicbergs,
rakstnieks, kam nav sveša biznesa pasaule, cenšas saglabāt
redzējumu, ka «šis tas ir tīri okei». Ir arī tādi, kuri vismaz
virtuāli distancējas no politikā, ārpolitikā un ekonomikā
notiekošā, pastāvīgi daloties, piemēram, ar amizantiem un
aizkustinošiem dzīvnieku video. Vēl ir tādi, kuru publicētā
informācija ir galvenokārt par viņiem pašiem. Un sociālo tīklu
laika joslā visu laiku turpinās šis riņķa dancis, zināms svītrkods
tautisku brunču aplī ar drūmi tumšajiem, cerību gaišzilajiem,
mīļuma sārtajiem, egocentrisma spilgtajiem toņiem, un tā atkal no
jauna. Tu, cilvēks, esi tam visam viducī, ja neizvēlies izrausties
ārā, censties uz šīs varavīksnes un tā atspīduma veidoto apli
paskatīties no malas. Jā, varbūt kā Noass pēc grēku plūdiem tajā
ieraugot dievišķu apsolījumu. Mēs gan tiekam neviennozīmīgas
informācijas pārpludināti, tajā visai slīcināti, bet vēl ne
izdeldēti. Vēl stāvam uz sauszemes. Ja vēlamies.
Aizvakar, kad, atpūtinot acis, baudīju saulrieta krāsas, blakus
apsēdās mans runcis. Laikam saulriets kaķa uzmanību nespēj sevišķi
saistīt, tāpēc pēc brīža viņš apsēdās man pretī. Labāk par
saulrietu tāds runcis, līdzīgi kā cilvēks, gribēja būt sev tik mīļo
roku aplī. Tādas cilvēka un dzīvnieka attiecības ir ārkārtīgi
skaistas, lai gan es taču zinu, ka arī tajās ir dažādas apļveida
kompozīcijas, tostarp — ap pieciem rītā šis mīlestības iemiesojums,
līdzīgi kā Pelnrušķīte pusnaktī, piepeši pārvērtīsies nešpetnā
plēsoņā, kas jau atkal dāvās man asas izjūtas, kārtējo reizi
cenšoties iegalvot, ka (no cilvēciskā skatu punkta pāragri)
pienācis laiks celties.
Kaķis tāpēc ir slikts vai tomēr itin pieņemams, neskatoties uz šo
netikumu? Maķenīt jāatkāpjas ārpus mūsu attiecību apļa, jāpaskatās
no malas! Jūtu, ka mana roka jau atkal stiepjas runča virzienā —
šis dzīvnieks nav ne labs, ne ļauns. Patiess gan. Un tas mūsdienu
pasaulē nozīmē ļoti daudz.
Lai ielogotos sistēmā, izmanto kādu no sociālajām pasēm: